Dolnośląska Szkoła Wyższa zaprasza na seminarium z cyklu: Teorie edukacyjne w ogniu krytyki pt. Zaangażowanie – krytyka – emancypacja z udziałem: Prof. Johna Fielda z Uniwersytetu w Stirling (Szkocja) i Dra Antonio Fragoso z Uniwersytetu w Algarve (Portugalia).
Program:
09.30 – 10.00 Rejestracja Uczestników seminarium
10.00 – 11.00 Researching Transitions in Lifelong Learning – prof. John Field
11.00 – 11.30 Dyskusja (moderator dr Adrianna Nizińska)
11.30 – 12.00 Przerwa (kawa i herbata)
12.00 – 13.00 Emancipation and Research on Communities and Local Development in Portugal – dr Antonio Fragoso
13.00 – 13.30 Dyskusja (moderator prof. Ewa Kurantowicz)
Teorie edukacyjne powstają zawsze w dialogu z koncepcjami filozoficznymi, społecznymi, kulturowymi czy psychologicznymi. Edukacja, jeśli nie jest tylko przekazywaniem wiedzy, a oczywistym złudzeniem jest przypisywanie jej tylko takiej roli, nie może zamykać się na pytania i zawartą w nich krytykę ze strony innych nauk społecznych i humanistycznych, ale też ze strony polityków, działaczy społecznych czy po prostu obywateli, bo edukacja, jak medycyna, dotyczy wszystkich.
Takie usytuowanie teorii edukacyjnych jest jednocześnie szansą i zagrożeniem. Szansą, ponieważ krytyka nie tylko odsłania ich słabości i błędy, ale też odsłania nowe horyzonty i zmusza do poszukiwania wciąż nowego ugruntowania teoretycznego i społecznego teorii edukacyjnych. Zagrożeniem, ponieważ teorie te stają wobec nieustannej groźby „kolonizacji” ze strony innych nauk oraz instrumentalizacji ze strony polityków.
Celem cyklu seminariów jest właśnie refleksja nad tymi wyzwaniami i przemyślenie ich konsekwencji zarówno dla teorii edukacyjnych, jak też dla społeczeństwa, które w coraz większym stopniu jest przez edukację kształtowane.
Seminarium odbędzie się 22 marca 2011 r. w Centrum Konferencyjnym DSW przy ul. Strzegomskiej 55 (Wydział Nauk Pedagogicznych) w sali 111. Rejestracja gości rozpoczyna się o 9:30.
Seminarium będzie prowadzone w języku polskim i angielskim.