Prezentowane w Firleju czarno-białe fotografie zrobione zostały za pomocą aparatu otworkowego, wykonanego przez Mateusza Palkę własnoręcznie. Jego konstrukcja została maksymalnie uproszczona, a jedyne dwa materiały użyte do jego produkcji to czarna tektura oraz taśma. Forma aparatu wymuszała stosowanie długich czasów naświetlania, dochodzących zazwyczaj do ok. 30 minut.
W efekcie akt fotografowania bliższy był bardziej procesowi jakim jest widzenie niż wyrywkowemu momentowi „zdejmowania” obserwowanej rzeczywistości w ułamku sekundy. To, co w przeciągu tych długich minut nie trwało w jednym miejscu, zostało w procesie naświetlania pominięte, pozostawiając po sobie niekiedy tylko ślady światła.
Fotografie eksponowane na wystawie stanowią zapis
dwuletnich podróży autora. Pojawiają się na nich miasta, takie jak Wrocław, Kraków,
Lubawka, Milicz, czy wsie – Chełmsko, Trzcińsko. Dopełnienie tych zdjęć
stanowią zapisy powstałe w nie do końca identyfikowalnej przestrzeni
pozamiejskiej – jak lasy, góry czy jeziora.
Wzajemne relacje, jakie nieustannie powstają między fotografiami z tego cyklu, stanowią o ich osobistym i introspektywnym charakterze, wyrażając istotę „ widzenia” jako stale konstytuujący się proces. Oryginalne odbitki to styki 9x12 cm odbite na papierze barytowym.
Mateusz Palka (ur. 1985)
absolwent Kulturoznawstwa na Uniwersytecie Wrocławskim. Pierwsze prace wykonał
w 2000 roku w nurcie fotografii inscenizowanej, następnie szczególną rolę w
jego poszukiwaniach zaczęła odgrywać camera obscura. Od 2 lat zajmuje się
fotografowaniem na średnioformatowych materiałach. W czerwcu 2009 roku
wystawiał swoje prace w ramach drugiej edycji festiwalu „Podwodny Wrocław”.
Zajmuje się współczesną problematyką estetyki obrazu fotograficznego.
Wernisaż: 22.10.2009, Godz.18.00
Miejsce: ODA Firlej, ul. Grabiszyńska 56, Wrocław
Wystawa czynna: 22.11.2009
Wstęp wolny