Prezentacja twórczości wrocławskiego malarza, autora winiety „Wieczoru Wrocławia” oraz szaty graficznej „Odry”, dla którego największą inspiracją była natura. Zaliczany do kolorystów, łączony z szerokim nurtem abstrakcji surrealistycznej, sam siebie nazywał naturalistą. Pokazanych zostanie kilkadziesiąt prac, w tym obrazy i akwarele przekazane do zbiorów Muzeum przez rodzinę zmarłego artysty.
Zbigniew Paluszak. Barwy światła
23 lutego – 17 kwietnia 2016
Kurator wystawy: Anna Chmielarz
W 2014 r. żona Zbigniewa Paluszaka przekazała do zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu dziewięć obrazów artysty z lat 1970-2012 oraz pięć akwarel z lat 1968-1997, powiększając w ten sposób dotychczasową kolekcję jego prac. Tym samym pojawiła się okazja, by przypomnieć twórczość tego niezwykle ważnego dla wrocławskiego środowiska artysty, którego prace po raz ostatnio prezentowano w Muzeum Narodowym we Wrocławiu na wystawie indywidualnej w 1977 r.
Zbigniewa Paluszaka zaliczano do kolorystów, ale równie ważna w jego malarstwie była budująca formy kreska, precyzja konstrukcji i doskonałe opanowanie technologii tworzywa, którym posługiwał się tak biegle jak nieliczni ze współczesnych mu artystów– uważa Anna Chmielarz, kuratorka wystawy.
Najważniejszą inspiracją była dla artysty natura, która przełożona na język sztuki znajdowała odzwierciedlenie w podejmowanych przez niego tematach cykli malarskich: „Drzewa”, „Spalona ziemia”, Requiem dla drzewa”, „Requiem dla ptaka”.
W jednym z wywiadów mówił: Drzewo jest dla mnie jedynym tematem, do którego ciągle wracam. Inne cykle obrazów wyczerpywały się po kilku realizacjach, czasem po paru latach [...]. Drzewo to nie tylko bogactwo form i barw w naturze, to również temat funkcjonujący w wielu kulturach i mitach, np. w chrześcijaństwie artyści bardzo często łączyli Matkę Boską z drzewem lipowym, natomiast według jednego z afrykańskich mitów, człowiek pochodzi od drzewa(Cyt. za: Zbigniew Paluszak. Requiem dla drzewa, Powiatowa Galeria Sztuki Współczesnej w Ostrowie Wielkopolskim, marzec 2011).
Twórczość malarska przeplatała się u niego z graficzną. Należał do najlepszych grafików prasowych swego pokolenia. Był autorem winiety „Wieczoru Wrocławia”, twórcą szaty graficznej miesięcznika „Odra”, zaprojektował również logotyp słynnej Galerii „Pod Moną Lisa”.
Zbigniew Paluszak, malarz, pedagog i grafik prasowy, urodził się w 1931 r. w Ostrowie Wielkopolskim, zmarł w 2013 r. we Wrocławiu. Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych we Wrocławiu, uczeń kolorystów – Marii Dawskiej i Eugeniusza Gepperta. W 1961 r. dołączył do Szkoły Wrocławskiej (od 1967 r. Grupy Wrocławskiej) i szybko stał się jednym z najbardziej znaczących malarzy w tym środowisku. Od 1959 r. pełnił funkcję redaktora graficznego „Odry”. Artysta miał kilkanaście wystaw indywidualnych w kraju i za granicą. Jego prace znajdują się w zbiorach m.in. Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Narodowego w Szczecinie, Muzeum Śląskiego w Katowicach.
dodane przez mszwarc