Repertuar Opery Wrocławskiej w dniach 2-30 maja 2015 roku.
data imprezy |
czas trwania (od - do) |
nazwa imprezy |
krótki opis imprezy |
miejsce, dokładny adres |
02.05. |
19.00-21.00 |
Coppelia
Léo Delibes
SPEKTAKL BALETOWY, MUZYKA Z CD |
W Coppélii uważny operowy widz odnajdzie tę samą historię o szalonym wynalazcy, który chce ożywić lalkę, jaką znamy z Opowieści Hoffmana Offenbacha. Fabuła baletu rozgrywa się w małym galicyjskim miasteczku, a oprócz duetu naukowiec-lalka mamy parę młodych zakochanych: Swanildę i Franza. To właśnie partia Swanildy stanowi najmocniejszy atut tanecznej części spektaklu, wespół z pełną humoru fabułą i scenami zbiorowymi. Są polskie akcenty: tancerze wykonują m.in. mazura, brzmi melodia pożyczona od Moniuszki. |
Opera Wrocławska, ul. Świdnicka 35 |
05.05. |
19.00-21.00 |
Jezioro łabędzie
Piotr Czajkowski
SPEKTAKL BALETOWY, MUZYKA Z CD |
Jezioro łabędzie jest uważane za najdoskonalszy i najbardziej reprezentatywny utwór z kręgu baletowej klasyki. Od ponad stu lat stanowi wyzwanie dla kolejnych pokoleń tancerzy, zespołów baletowych i choreografów. Swój fenomen zawdzięcza baśniowej tematyce, klasycznej sztuce tańca i muzyce, która w żadnym innym wcześniejszym balecie nie jest tak ściśle powiązana z treścią i dramatycznym wyrazem dzieła. Wrocławska inscenizacja przenosi widza w świat nasycony kolorami, pełen miłości, ale także nienawiści, rozpaczy i zemsty. Tancerze poruszają się z wdziękiem, z perfekcyjną synchronizacją, oddają się wręcz trzepotowi łabędzich skrzydeł. Momentami niemal się nimi stają. Balet wzbogacają dodatkowo motywy etniczne: hiszpańskie, neapolitańskie, węgierskie, tańczony jest nawet mazurek. To doskonałe tło dla kolejnych inscenizacyjnych innowacji. Pomimo futurystycznej scenografii (dzieło Małgorzaty Słoniowskiej) spektakl pozostaje klasyczny, a przy tym trzyma w napięciu i wzrusza. |
Opera Wrocławska, ul. Świdnicka 35 |
06.05. |
19.00-22.00 |
Wesele Figara
Wolfgang Amadeusz Mozart |
Wesele Figara to mozartowska opera buffa z librettem Lorenzo da Ponte, opartym na komedii Beaumarchais'ego pod tym samym tytułem. Inscenizacja Marka Weissa, chwalona przez krytyków za czystość form i emocji, opiera się na konwencji baśni. Reżyser uniknął odwoływania się do politycznych i społecznych kontekstów dzieła, zaakcentował natomiast jego uniwersalne przesłanie i humor. Okazja do ujrzenia na scenie nieśmiertelnych postaci, wykreowanych przez Mozarta i jego librecistę: sprytnego Figara i jego narzeczonej Zuzanny, Hrabiego i Hrabiny oraz Cherubina z całą galerią dalszych postaci. Genialna muzyka Mozarta, która wzrusza głęboko i jednocześnie przynosi uśmiech |
Opera Wrocławska, ul. Świdnicka 35 |
07.05. |
19.00-21.00 |
Chopin
Giacomo Orefice |
Dzieło, zrealizowane przez Operę Wrocławską w ramach obchodzonej w 2010 r. 200. rocznicy urodzin Fryderyka Chopina, oparte jest w całości na utworach polskiego mistrza, które Orefice zinstrumentował. Opera nawiązuje do różnych wydarzeń z życia autora ballad i mazurków. To z pewnością jedna z najambitniejszych i zarazem najciekawszych prób "zaaranżowania" genialnej muzyki Chopina, która na ogół bardzo źle znosi tego typu transkrypcje. Orefice uważany jest za kontynuatora tradycji opery werystycznej, był ponadto pianistą i krytykiem muzycznym. Sceniczne dzieło Włocha to lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika twórczości Chopina. |
Opera Wrocławska, ul. Świdnicka 35 |
08.05. |
19.00-22.00 |
Cyganeria
Giacomo Puccini |
Treścią opery są dzieje miłości poety Rudolfa i hafciarki Mimi, codzienność artystów, zamieszkujących wspólnie poddasze oraz barwne życie ulic Paryża. Kompozytor opowiedział tę historię w sposób niezwykle sugestywny, operując zróżnicowaną rytmiką i barwną instrumentacją, a reżyser Waldemar Zawodziński przenosi widzów w świat francuskiej bohemy z epoki balzakowskiej. |
Opera Wrocławska, ul. Świdnicka 35 |
09.05. |
19.00-22.30 |
Kawaler srebrnej róży
Richard Strauss |
Jedna z najznakomitszych oper Richarda Straussa , której prapremiera miała miejsce w drezdeńskiej Semperoper (1911). Owoc współpracy kompozytora z wybitnym austriackim poetą i dramaturgiem Hugonem von Hofmannsthalem, który stworzył libretta do szeregu oper Straussa. Der Rosenkavalier to niezwykła, wyrafinowana komedia muzyczna z olśniewającą wirtuozerią partii orkiestrowej i wieloma ciekawymi postaciami na scenie. |
Opera Wrocławska, ul. Świdnicka 35 |
10.05. |
17.00-20.00 |
Straszny dwór
Stanisław Moniuszko |
Straszny dwór to najdoskonalsze dzieło operowe Moniuszki, jedno z najważniejszych w całej polskiej twórczości operowej. Wyreżyserowany przez Laco Adamika w Operze Wrocławskiej jest drugą inscenizacją opery Moniuszki tego reżysera, po zrealizowanej w 2005 r. Halce. To spektakl mocno osadzony w tradycji, zagrany w sarmackim kostiumie, choć w nowoczesnej, niezwykle wysmakowanej scenografii. Delikatnie zarysowany humor, intrygujące postaci i interesująca, dynamiczna choreografii to atuty nowej inscenizacji znanego utworu. Straszny dwór w tym ujęciu jest ciekawym spojrzeniem na temat polskiej tożsamości narodowej |
Opera Wrocławska, ul. Świdnicka 35 |
12.05. |
11.00-14.00 |
Samson i Dalila
Camille Saint-Saëns |
Utwór ma cechy wielkiej opery historycznej, z monumentalną scenografią i heroiczną fabułą, ale też opery lirycznej, z kameralną i nastrojową muzyką. Ferdinand Lemaire oparł libretto na fragmencie biblijnej Księgi Sędziów. Samson jest bohaterem wsławionym walką z Filistynami. Ci wielokrotnie bezskutecznie próbowali poznać tajemnicę jego nadludzkiej siły i go zgładzić. Cel swój osiągnęli podstępem, podsuwając mu kochankę, piękną Dalilę, która usłyszała: Głowy mojej nie dotknęła nigdy brzytwa (...). To najpiękniejsza aria Dalili Mon coeur s'ouvre a te voix i wielki duet z II aktu opery. Kolejne zdarzenia prowadzą do klęski Samsona i jego ostatniego wysiłku przeciw wrogom. |
Opera Wrocławska, ul. Świdnicka 35 |
13.05. |
19.00-22.00 |
Rigoletto
Giuseppe Verdi |
Sławne dzieło Giuseppe Verdiego, w inscenizacji Michała Znanieckiego. Rigoletto stoi w jednym rzędzie z tak znanymi operami Verdiego, jak Trubadur i Traviata. Kompozytor stworzył muzykę bardzo efektowną, a przy tym pełną wyrazu i emocji. Czyni ona z bohaterów dramatu prawdziwych, żywych ludzi, którzy kochają, cierpią, zazdroszczą i mszczą się. Wrocławska inscenizacja nawiązuje do stylistyki teatru elżbietańskiego. Bogactwo efektów wizualnych, oryginalność kostiumów i choreografii pozwalają na nową interpretację tego operowego arcydzieła, którym włoski kompozytor rozpoczynał w pełni dojrzały, środkowy okres swojej twórczości. |
Opera Wrocławska, ul. Świdnicka 35 |
14.05. |
19.00-22.00 |
Opowieści Hoffmanna
Jacques Offenbach |
Opowieści Hoffmanna to ostatnie, niedokończone dzieło Offenbacha, mistrza żartobliwej muzy, autora operetek i muzycznych komedii, m. in. Pięknej Heleny, Orfeusza w piekle i Życia paryskiego. Jacques Offenbach uważany jest za wybitnego reprezentanta dziewiętnastowiecznej operetki francuskiej. W swoich pełnych humoru i inwencji melodycznej dziełach wyśmiewał życie społeczno-polityczne Francji czasów Napoleona III. Odnosił międzynarodowe sukcesy (jego Kankan podbił cały świat), ale też zmagał się z bankructwami. Pod koniec życia zapragnął stworzyć dzieło wyjątkowe: operę fantastyczną Opowieści Hoffmanna, opartą na modnych opowiadaniach Ernsta Theodora Amadeusa Hoffmanna. Tak powstała najlepsza z jego muzycznych "opowieści", z pięknymi ariami i nieśmiertelną barkarolą. Kompozytor nie ukończył niestety utworu i nie doczekał prapremiery, która miała miejsce 10 lutego 1881 r. w paryskiej Opéra-Comique. |
Opera Wrocławska, ul. Świdnicka 35 |
15.05. |
19.00-22.00 |
Traviata
Giuseppe Verdi
|
Traviata Giuseppe Verdiego to jedna z tych oper, które najbardziej poruszają publiczność na całym świecie. Opowiedziana dźwiękami historia miłości niemożliwej, przekraczającej konwenanse epoki. Opera miała prapremierę w Wenecji w 1853 r., libretto powstało na podstawie Damy Kameliowej Aleksandra Dumasa - syna. Aż trudno uwierzyć, ale premierowe przedstawienie sprzed 160 lat zakończyło się niepowodzeniem. Być może na drodze do sukcesu stanął realizm opery i trudne do zaakceptowania dla ówczesnej publiczności uczynienie z kurtyzany głównej bohaterki dzieła. To zaskakiwało i szokowało. Dziś dzieło Verdiego należy do najczęściej wystawianych w świecie oper, a kolejne pokolenia wzrusza historia uczucia Violetty i Alfreda. Słynny toast Libiamo z I aktu, wspaniałe arie i duety, a także efektowne sceny zespołowe, przejmująca prawda emocjonalna bijąca z każdej strony partytury to główne walory tego porywającego arcydzieła. |
Opera Wrocławska, ul. Świdnicka 35 |
16.05. |
19.00-22.00 |
Borys Godunow
Modest Musorgski
|
Modest Musorgski to, obok piotra Czajkowskiego, czołowy kompozytor rosyjski XIX w., a zarazem najwybitniejsza postać z kręgu twórców tzw. Potężnej Gromadki. Śmiały nowator, muzyczny wizjoner o doskonałym wyczuciu dramaturgii. Jego Borys Godunow w instrumentacji Nikołaja Rimskiego-Korsakowa jest operą o szczególnym znaczeniu w historii muzyki europejskiej, a także w twórczości samego kompozytora. Jako gatunek stanowi dzieło przełomowe, zarówno pod względem treści libretta, tematu jak i formy muzycznej. Utwór jest dramatem historycznym, opisującym mechanizmy władzy w XVII-wiecznej Rosji, choć jego przesłanie - los rządzonego ludu i poczynania władzy - pozostaje uniwersalne. |
Opera Wrocławska, ul. Świdnicka 35 |
17.05. |
17.00-20.00 |
Halka
Stanisław Moniuszko |
Najpopularniejsza polska opera we wrocławskiej inscenizacji Laco Adamika ma ponadczasowy wydźwięk. Do scenicznych dzieł Stanisława Moniuszki powracają systematycznie kolejne pokolenia widzów i realizatorów. Narodowy charakter i ludowe inspiracje Halki to prawdziwe artystyczne wyzwanie dla teatru. Tym razem znany temat został przeniesiony z tradycyjnej ludowej oprawy w uniwersalną przestrzeń, w której dramat uczuć głównych bohaterów staje się bliższy współczesnej wrażliwości. Reżyser zerwał z rodzajowością i góralskim folklorem. Ukazał bolesne relacje międzyludzkie na tle świata, w którym pojęcie mezaliansu ponownie zyskuje na aktualności. |
Opera Wrocławska, ul. Świdnicka 35 |
19.05. |
11.00-11.50 13.00-13.50 |
Sid, wąż, który chciał śpiewać
Malcolm Fox
TAJEMNICZE KRÓLESTWO - OPERA DLA DZIECI
|
Sid, wąż, który chciał śpiewać to niezwykle atrakcyjna propozycja dla najmłodszej widowni. W Stanach Zjednoczonych stała się jedną z najczęściej wykonywanych oper współczesnych. Bohater spektaklu to tańczący w cyrku wąż Sid, którego największym marzeniem jest śpiew. Gdziekolwiek się pojawia, próbuje dostosować swój śpiew do panującego stylu: we Włoszech śpiewa jak w operze, w Nowym Jorku naśladuje gwiazdy rocka. Czy wąż Sid odniesie w końcu wokalny sukces? Opera łączy ciekawą fabułę, błyskotliwą muzykę z wielkimi walorami edukacyjnymi, wprowadzając dzieci w świat teatru muzycznego. Przedstawienie adresowane do najmłodszych, ale interesujące dla widza w każdym wieku. |
Opera Wrocławska, ul. Świdnicka 35 |
20.05. |
19.00-22.00 |
Cyrulik sewilski
Gioacchino Rossini |
Cyrulik sewilski z jego włoską melodyjnością, temperamentem, młodzieńczą werwą
|
Opera Wrocławska, ul. Świdnicka 35 |
21.05. |
19.00-22.00 |
Ognisty ptak / Cudowny mandaryn
Igor Strawinski / Bela Bartok
|
Najnowsza baletowa premiera Opery Wrocławskiej przenosi nas w świat dwóch genialnych dzieł, które kształtowały historię baletu w dwudziestym wieku. "Ognisty Ptak" Rosjanina Igora Strawińskiego i "Cudowny Mandaryn" Węgra Béli Bartóka to tytuły, bez których nie sposób wyobrazić sobie muzyki ostatnich stu lat. Zestawienie w jednej premierze obu utworów jest głęboko uzasadnione: kompozytorzy byli niemal rówieśnikami (Bartók rocznik 1881, Strawiński 1882), obaj wpłynęli zasadniczo na obraz światowej muzyki pierwszej połowy XX w., stając się koryfeuszami awangardy. Zarówno Strawiński, jak również Bartók często inspirowali się rodzimym folklorem, z powodzeniem łącząc go z nowatorskim stylem swoich dzieł. |
Opera Wrocławska, ul. Świdnicka 35 |
23.05. |
19.00-22.00 |
Gwiazdy Metropolitan Opera na scenie Opery Wrocławskiej Nadzwyczajna Gala Operowa - Violeta Urmana |
Dyrektor Ewa Michnik z zespołem Opery Wrocławskiej zaprasza na Nadzwyczajną Galę Operową w dniu 23 maja, godz.19.00. W cyklu Gwiazdy nowojorskiej Metropolitan Opera na scenie Opery Wrocławskiej wystąpi światowej sławy mezzosopranistka Violeta Urmana. W programie koncertu usłyszymy arie z oper m.in. G. Verdiego, C. Saint-Saënsa, P. Mascagniego, F. Cilei. Orkiestrą Opery Wrocławskiej dyryguje Massimo Zanetti. |
Opera Wrocławska, ul. Świdnicka 35 |
24.05. |
17.00-22.00 |
Carmen
Georges Bizet |
Carmen należy dziś do najpopularniejszych dzieł w światowym repertuarze operowym. Historia Cyganki, kochanej namiętną i tragiczną miłością przez Don Jose, Micaeli i torreadora Escamilla, wciąż oczarowuje publiczność hiszpańskim kolorytem, pełną werwy akcją i niezapomnianą muzyką. Adam Frontczak, reżyser spektaklu, burzliwe losy bohaterów zinterpretował jako manifestację pragnienia wolności i dążenie do realizacji wielkich uczuć. Cały spektakl przepojony jest namiętnością, która staje się przyczyną dramatu. Scenografia Pawła Dobrzyckiego, nawiązująca do tej interpretacji dzieła, przedstawia konflikt między naturą ludzką a rzeczywistością, w której przyszło żyć bohaterom. |
Opera Wrocławska, ul. Świdnicka 35 |
28.05. |
19.00-22.00 |
Rycerskość wieśniacza, Pietro Mascagni,
Pajace, Ruggiero Leoncavallo |
Repertuarowy włoski tandem: słynne opery Pajace i Rycerskość wieśniacza. Zwyczajowo od ponad stu lat wystawiane na wielu scenach łącznie-jednoaktową Rycerskość wieśniaczą (Cavalleria rusticana) skomponował Pietro Mascagni, autorem dwuaktowej opery Pajace (Pagliacci) jest Ruggiero Leoncavallo. Oba dzieła uważane są za reprezentatywne dla gatunku opery werystycznej, stawiającej sobie za cel służenie prawdzie psychologicznej, to przykłady swoistego operowego "realizmu". Rycerskość wieśniacza i Pajace to południowy włoski pejzaż, to historie zwykłych ludzi i przede wszystkim wielkie ludzkie emocje, zrodzone przez miłość i zazdrość, prowadzące do tragicznego finału. |
Opera Wrocławska, ul. Świdnicka 35 |
30.05. |
19.00-22.00 |
Rising
Phoenix Ballet
Spektakl gościnny |
Zespół kierowany jest przez byłego solistę Opery Wrocławskiej (1986-88) i Teatru Wielkiego w Łodzi Sławomira Woźniaka. Na scenie Opery Wrocławskiej zadebiutował w 1986 roku jako Książę w Kopciuszku w choreografii Teresy Kujawy. Amerykańska formacja zaprezentuje premierowy program Rising składający się z 3 niezależnych choreografii: Only love... autorstwa Sławomira Woźniaka, Solstice stworzonego przez Francisco Gellę oraz układu The String of Thoughts, którego autorem jest Albert Blaise Cattafi. |
Opera Wrocławska, ul. Świdnicka 35 |