O związkach, relacjach miłosnych i pustej przestrzeni, którą tak bardzo boimy się wypełnić, opowiada najnowsza wystawa w Miejsce przy Miejscu. Tylko się nie zakochaj Agaty Kalinowskiej to seria zdjęć dotykających tematu intymnych relacji i wszelkich wynikających z nich komplikacji. Wystawa czynna
od 26 marca do 30 kwietnia 2015.
"Tylko się nie zakochaj" to rodzaj frazy, którym atakujemy kogoś, kto podszedł za blisko, lub powtarzamy sobie, aby uciec przed własnymi nadziejami i strachem. Zdjęcia Agaty Kalinowskiej mówią przede wszystkim o skomplikowanych relacjach z kobietami: kochankami, przyjaciółkami i siostrami. Jak mówi sama artystka: Ze zdjęć, które robiłam przez lata, wyłania się obraz moich skomplikowanych relacji z nimi, tych krótkich i intensywnych, tych przygodnych i tych wieloletnich, zmieniających swój charakter w sposób dość nieprzewidywalny. Opowiadam o sobie i najbliższych mi ludziach, o naszej niedojrzałości, potrzebie szukania skrajnych emocji i zaburzonej komunikacji.
Fotografie Kalinowskiej odwołują się do postdokumentalnej estetyki fotografii blogowej, szybkiego reagowania na rzeczywistość, wibrujących kolorów spotęgowanych użyciem wbudowanej lampy błyskowej i niespokojnego kadrowania. Małoobrazkowy aparat w rękach Kalinowskiej nie jest tylko narzędziem imprezowej pamięci podręcznej. Jej zdjęcia to często spokojne, pudrowe wręcz portrety, melancholijne pejzaże czy klasyczne zdjęcia z rodzinnego albumu. Podobnie jak kiedyś Corine Day Kalinowska nieustanie fotografuje swoją codzienność. Bezwzględnie i konsekwentnie rejestrując najpiękniejsze i najsłabsze jej przejawy.
Kurator: Łukasz Rusznica
Agata Kalinowska: Fotografii uczyła się we wrocławskim Ośrodku Postaw Twórczych. Absolwentka kulturoznawstwa i dziennikarstwa Uniwersytetu Wrocławskiego. Pisała dla magazynu "BIURO" oraz polskiej edycji "VICE". Prowadzi bloga
www.relativelyhuman.blogspot.com, gdzie pisze m.in. o pracy za barem, którą wykonuje od kilku lat. Swoje zdjęcia prezentowała m.in. na wystawie zbiorowej
Niektórzy myślą, że jesteśmy brzydcy (Studio BWA Wrocław, 2010) oraz indywidualnych:
Yes I am (Falanster, Wrocław 2009) i
Jak się goi to swędzi (Galeria Szewska 36, Wrocław, 2009). W fotografii interesują ją ludzie, szczególnie osobiste historie bliskich osób. Zdjęcia z cyklu Skóra opowiadają o pożądaniu.