Imprezy odbywające się w Operze Wrocławskiej w dniach 7-28 lutego 2015 roku.
data imprezy |
czas trwania (od - do) |
nazwa imprezy |
krótki opis imprezy |
miejsce, dokładny adres |
7.02.
8.02. |
19.00-22.00 |
Eugeniusz Oniegin
Piotr Czajkowski
PREMIERA |
Eugeniusz Oniegin", sceny liryczne w trzech aktach, arcydzieło Piotra Czajkowskiego w Operze Wrocławskiej. Czajkowski to największy, a zarazem najbardziej europejski z kompozytorów rosyjskich XIX wieku, autor słynnych symfonii, koncertów, klasycznych baletów z nieśmiertelnym "Jeziorem łabędzim" na czele. Perłą jego twórczości jest "Eugeniusz Oniegin", opera komponowana w latach 1877-1878, oparta na poemacie dygresyjnym Aleksandra Puszkina, a po raz pierwszy zaprezentowana w Moskwie w marcu 1879 r. Libretto według wybitnego pierwowzoru literackiego opracowywał sam kompozytor. W efekcie powstała natchniona i mistrzowska opera, jedna z najpiękniejszych w epoce romantyzmu, utwór należący dziś do światowego kanonu. |
Opera Wrocławska, Ul. Świdnicka 35, Wrocław |
10.02. |
11.00-13.00 |
Dziadek do orzechów
Piotr Czajkowski
SPEKTAKL BALETOWY - MUZYKA Z CD |
Balet oparty na znanej romantycznej baśni E.T.A. Hoffmanna, odmalowujący w formie XIX-wiecznego divertissement świat dziecięcych marzeń i niezwykłość bożonarodzeniowej nocy. Wielką popularność zdobył dzięki atrakcyjnej formie muzycznej, która łączy różnorodne tańce - z kulminacyjnym grand pas de deux w II akcie - luźno związane z rozwojem akcji. W uwerturze przewijają sie dwa tematy: skoczny, wesoły marsz dzieci i liryczny, śpiewny temat Klary. Wrocławska inscenizacja porywa bajkową scenografią i fantazyjnymi kostiumami, które rozbudzą wyobraźnię młodej widowni. |
Opera Wrocławska, Ul. Świdnicka 35, Wrocław |
11.02. |
19.00-21.00 |
Chopin
Giacomo Orefice |
Dzieło, zrealizowane przez Operę Wrocławską w ramach obchodzonej w 2010 r. 200. rocznicy urodzin Fryderyka Chopina, oparte jest w całości na utworach polskiego mistrza, które Orefice zinstrumentował. Opera nawiązuje do różnych wydarzeń z życia autora ballad i mazurków. To z pewnością jedna z najambitniejszych i zarazem najciekawszych prób "zaaranżowania" genialnej muzyki Chopina, która na ogół bardzo źle znosi tego typu transkrypcje. Orefice uważany jest za kontynuatora tradycji opery werystycznej, był ponadto pianistą i krytykiem muzycznym. Sceniczne dzieło Włocha to lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika twórczości Chopina. |
Opera Wrocławska, Ul. Świdnicka 35, Wrocław |
12.02. |
19.00-22.00 |
Rigoletto
Giuseppe Verdi |
Sławne dzieło Giuseppe Verdiego, w inscenizacji Michała Znanieckiego. Rigoletto stoi w jednym rzędzie z tak znanymi operami Verdiego, jak Trubadur i Traviata. Kompozytor stworzył muzykę bardzo efektowną, a przy tym pełną wyrazu i emocji. Czyni ona z bohaterów dramatu prawdziwych, żywych ludzi, którzy kochają, cierpią, zazdroszczą i mszczą się. Wrocławska inscenizacja nawiązuje do stylistyki teatru elżbietańskiego. Bogactwo efektów wizualnych, oryginalność kostiumów i choreografii pozwalają na nową interpretację tego operowego arcydzieła, którym włoski kompozytor rozpoczynał w pełni dojrzały, środkowy okres swojej twórczości. |
Opera Wrocławska, Ul. Świdnicka 35, Wrocław |
13.02. |
19.00-21.30 |
Król Roger
Karol Szymanowski |
Premiera opery Król Roger Karola Szymanowskiego, miała miejsce na scenie Opery Wrocławskiej w 2007 roku w ramach obchodów Roku Szymanowskiego. Kierownictwo muzyczne spektaklu objęła Ewa Michnik, reżyserował Mariusz Treliński, a scenografię zaprojektował Boris Kudlička. Powstał spektakl, który jest współczesną wizją upadku wartości moralnych, a tym samym człowieka, który jednak, przez własną destrukcję odradza się i odnajduje. Mimo nowoczesnej oprawy wizualnej, czas i miejsce akcji pozostają nieokreślone. Uniwersalne przesłanie utworu podkreśla oryginalna muzyka Szymanowskiego, daleka od szablonów, pełna dysonujących współbrzmień oraz niespotykanej ekspresji. |
Opera Wrocławska, Ul. Świdnicka 35, Wrocław |
14.02. |
19.00-22.00 |
Carmen
Georges Bizet |
Carmen należy dziś do najpopularniejszych dzieł w światowym repertuarze operowym. Historia Cyganki, kochanej namiętną i tragiczną miłością przez Don Jose, Micaeli i torreadora Escamilla, wciąż oczarowuje publiczność hiszpańskim kolorytem, pełną werwy akcją i niezapomnianą muzyką. Adam Frontczak, reżyser spektaklu, burzliwe losy bohaterów zinterpretował jako manifestację pragnienia wolności i dążenie do realizacji wielkich uczuć. Cały spektakl przepojony jest namiętnością, która staje się przyczyną dramatu. Scenografia Pawła Dobrzyckiego, nawiązująca do tej interpretacji dzieła, przedstawia konflikt między naturą ludzką a rzeczywistością, w której przyszło żyć bohaterom. |
Opera Wrocławska, Ul. Świdnicka 35, Wrocław |
15.02. |
19.00-21.30 |
Wiesław Ochman i jego goście
Gala Karnawałowa
WYDARZENIE SPECJALNE |
W dniu 15 lutego 2015 r. odbędzie się w Operze Wrocławskiej wyjątkowa wiedeńsko-neapolitańska gala karnawałowa z udziałem w gościa specjalnego-nestora scen operowych, Wiesława Ochmana. Wybitny śpiewak występował na największych scenach operowych i estradach świata, m.in. w mediolańskiej La Scali, Metropolitan Opera w Nowym Jorku, operach w Barcelonie, Berlinie, Buenos Aires, Chicago, Hamburgu, Madrycie, Moskwie, Paryżu, Rzymie, Salzburgu, San Francisco, Sewilli i Wiedniu. Podczas wieczoru Wiesław Ochman i jego goście zaprezentują pieśni wiedeńskie i neapolitańskie oraz popularne przeboje operetkowe z m.in. Księżniczki Czardasza, Barona Cygańskiego, Hrabiny Maricy, Wesołej Wdówki. Artystom będzie towarzyszyła Orkiestra Opery Wrocławskiej, pod dyrekcją Tomasza Szredera. |
Opera Wrocławska, Ul. Świdnicka 35, Wrocław |
17.02. |
11.00-13.00 |
Napój miłosny
Gaetano Donizetti |
Pierwsze dzieło Gaetano Donizettiego, które zdobyło europejską sławę. Dla publiczności znakomita okazja usłyszenia muzyki kompozytora, uznawanego za jednego z największych mistrzów operowego bel canto dziewiętnastego wieku, autora wielu oper zarówno seria, jak i buffa. W fabule został wykorzystany znany od średniowiecza motyw napoju o mocy łączenia kochanków, przeniesiony przez kompozytora na włoską prowincję. Napój miłosny jest komedią liryczną i uczucie przywołane w tytule opery wybrzmiewa w partiach Adiny i Nemorina. Reżyser Michał Znaniecki w swojej wizji postanowił przywołać klimat dawnej Hiszpanii. |
Opera Wrocławska, Ul. Świdnicka 35, Wrocław |
18.02. |
19.00-22.00 |
Joanna d'Arc
Giuseppe Verdi
|
Przed nami opera klasycznego twórcy opery włoskiej, autora takich dzieł jak Aida czy Traviata. Joanna d'Arc to jeden z wczesnych utworów operowych kompozytora, wystawiony po raz pierwszy w 1845 r. w La Scali. Spektakl już w dniu swojej premiery wzbudził entuzjazm publiczności, zachwyconej majestatycznymi wystąpieniami chóru i głębokimi partiami solowymi. Z biegiem lat dzieło nie straciło nic ze swego doniosłego uroku, wręcz przeciwnie - do dziś zaskakuje swoją świeżością. Libretto autorstwa Temistocle Solera opiera się na dramacie Freidricha Schillera Die Jungfrau von Orléans, opisującego historię życia tytułowej Dziewicy Orleańskiej, prostej dziewczyny, która stanęła na czele francuskiej rebelii przeciw Anglikom. Burzliwy okres w dziejach średniowiecznej Francji staje się tłem dla ukazania uniwersalnych ludzkich dramatów. |
Opera Wrocławska, Ul. Świdnicka 35, Wrocław |
19.02. |
19.00-22.00 |
Falstaff / Wesołe kumoszki z Windsoru
Giuseppe Verdi
|
Ostatnia opera Verdiego, nazwana "komedią liryczną". Sir John Falstaff - zdeklasowany szlachcic - to postać znana z utworów Szekspira. Verdi ukazał Falstaffa z pobłażliwym uśmiechem i szczyptą sarkazmu. Muzyka jest przepełniona energią, wigorem, zachwyca lekkością i maestrią. Reżyser Waldemar Zawodziński w tradycyjną inscenizację tego dzieła wpisał własną wizję przedstawienia pełnego barw i emocji. |
Opera Wrocławska, Ul. Świdnicka 35, Wrocław |
20.02. |
19.00-22.00 |
Rycerskość wieśniacza Pietro Mascagni,
Pajace, Ruggiero Leoncavallo |
Repertuarowy włoski tandem: słynne opery Pajace i Rycerskość wieśniacza. Zwyczajowo od ponad stu lat wystawiane na wielu scenach łącznie-jednoaktową Rycerskość wieśniaczą (Cavalleria rusticana) skomponował Pietro Mascagni, autorem dwuaktowej opery Pajace (Pagliacci) jest Ruggiero Leoncavallo. Oba dzieła uważane są za reprezentatywne dla gatunku opery werystycznej, stawiającej sobie za cel służenie prawdzie psychologicznej, to przykłady swoistego operowego "realizmu". Rycerskość wieśniacza i Pajace to południowy włoski pejzaż, to historie zwykłych ludzi i przede wszystkim wielkie ludzkie emocje, zrodzone przez miłość i zazdrość, prowadzące do tragicznego finału. |
Opera Wrocławska, Ul. Świdnicka 35, Wrocław |
21.02. |
19.00-21.00 |
Raj utracony
Krzysztof Penderecki |
Przejmujące, trzymające w napięciu współczesne widowisko, które jest muzyczną interpretacją biblijnej historii. Sam kompozytor uznał wrocławską inscenizację autorstwa Waldemara Zawodzińskiego za najlepszą ze wszystkich dotychczasowych. Reżyser nie przedstawił na scenie monumentalnej wizji raju. Akcja rozgrywa się w umownych, prostych dekoracjach. Barw dodają natomiast wyrafinowane kostiumy, wyraziście definiujące postaci. Nowatorska, jedyna w swoim rodzaju muzyka, ilustrująca dramat bohaterów, posługuje się także cytatami z Bachowskiej Pasji według św. Jana i Wagnerowskiego Lohengrina. |
Opera Wrocławska, Ul. Świdnicka 35, Wrocław |
22.02. |
17.00-20.00 |
Eugeniusz Oniegin
Piotr Czajkowski
|
Eugeniusz Oniegin, sceny liryczne w trzech aktach, arcydzieło Piotra Czajkowskiego w Operze Wrocławskiej. Czajkowski to największy, a zarazem najbardziej europejski z kompozytorów rosyjskich XIX wieku, autor słynnych symfonii, koncertów, klasycznych baletów z nieśmiertelnym "Jeziorem łabędzim" na czele. Perłą jego twórczości jest Eugeniusz Oniegin, opera komponowana w latach 1877-1878, oparta na poemacie dygresyjnym Aleksandra Puszkina, a po raz pierwszy zaprezentowana w Moskwie w marcu 1879 r. Libretto według wybitnego pierwowzoru literackiego opracowywał sam kompozytor. W efekcie powstała natchniona i mistrzowska opera, jedna z najpiękniejszych w epoce romantyzmu, utwór należący dziś do światowego kanonu. |
Opera Wrocławska, Ul. Świdnicka 35, Wrocław |
24.02. |
11.00-14.00 |
Czarodziejski flet
Wolfgang Amadeusz Mozart
|
Jedna z najsłynniejszych oper w historii gatunku i jeden z ostatnich utworów genialnego austriackiego kompozytora. Uniwersalna, przemawiająca językiem baśni do wszystkich ludzi-niezależnie od wieku i wykształcenia-opowieść o odwiecznej walce dobra ze złem. Kolejne pokolenia słuchaczy i widzów, od pamiętnej prapremiery w wiedeńskim Theater auf der Wiedeń w 1791 r., urzeczone muzyką Mozarta śledzą ze wzruszeniem przygody szlachetnego księcia Tamina. Książę Tamino w towarzystwie zabawnego ptasznika Papagena zdobywa kolejne stopnie wtajemniczenia na drodze do świata mądrości i dobra, który reprezentuje arcykapłan Sarastro. Pod jego życzliwym okiem Tamino i Papageno odnajdą swoje pełne człowieczeństwo, a także miłość, która połączy księcia z Paminą, a ptasznika z Papageną. Świat zła i zawiści symbolizuje Królowa Nocy. Czarodziejski flet: późne arcydzieło Mozarta, baśniowe, tajemnicze, pełne ukrytych odniesień do wolnomularstwa, fascynujące publiczność całego świata. |
Opera Wrocławska, Ul. Świdnicka 35, Wrocław |
25.02. |
19.00-22.00 |
Nabucco
Giuseppe Verdi |
Monumentalne obrazy potęgi dawnego Babilonu, poruszające sceny upokorzenia Izraelitów, sytuacje pełne dramatyzmu, grozy i religijnego uniesienia przeniosą nas w odległe, starożytne czasy. W wielu państwach o totalitarnym systemie władzy, m.in. w Polsce, opera ta znajdowała się na liście utworów zakazanych, stąd też słynna pieść chóralna Va pensiero... urosła do symbolu hymnu wyzwoleńczego. |
Opera Wrocławska, Ul. Świdnicka 35, Wrocław |
26.02. |
19.00-22.00 |
Straszny dwór
Stanisław Moniuszko |
Straszny dwór to najdoskonalsze dzieło operowe Moniuszki, jedno z najważniejszych w całej polskiej twórczości operowej. Wyreżyserowany przez Laco Adamika w Operze Wrocławskiej jest drugą inscenizacją opery Moniuszki tego reżysera, po zrealizowanej cztery lata temu Halce. To spektakl mocno osadzony w tradycji, zagrany w sarmackim kostiumie, choć w nowoczesnej, niezwykle wysmakowanej scenografii. Delikatnie zarysowany humor, intrygujące postaci i interesująca, dynamiczna choreografia to atuty nowej inscenizacji znanego utworu. Straszny dwór w tym ujęciu jest ciekawym spojrzeniem na temat polskiej tożsamości narodowej |
Opera Wrocławska, Ul. Świdnicka 35, Wrocław |
27.02. |
19.00-22.00 |
Otello
Giuseppe Verdi
|
Otello, słynny bohater tragedii Szekspira i jednocześnie tytuł jednej z najwspanialszych oper wszechczasów. Giuseppe Verdi, niekwestionowany król włoskiej opery XIX wieku, swojego Otella ukończył w 1886 r., dając światu prawdziwe arcydzieło, wykonane po raz pierwszy w następnym roku na scenie mediolańskiej La Scali. Niemały udział w sukcesie utworu miał również librecista Arrigo Boito, utalentowany poeta i kompozytor operowy. Otello to jeden z ostatnich triumfów włoskiego Mistrza, przynoszący zachwycającą syntezę jego stylu, zbliżającego się tutaj do niektórych założeń dramatu muzycznego Wagnera. Porywająca muzyka Verdiego, genialny pierwowzór literacki i świetne libretto pozwalają na nowo ujrzeć tragedię Desdemony i Otella, padających ofiarą intryg podstępnego Jagona. Tytułowa partia tenorowa uchodzi za najtrudniejszą w literaturze operowej, wymaga wielkiego, dramatycznego głosu, ogromne wymagania kompozytor postawił także przed dyrygentem, orkiestrą i pozostałymi śpiewakami. Szczyty późnoromantycznego teatru operowego |
Opera Wrocławska, Ul. Świdnicka 35, Wrocław |
28.02. |
19.00-22.00 |
Traviata
Giuseppe Verdi |
Traviata Giuseppe Verdiego to jedna z tych oper, które najbardziej poruszają publiczność na całym świecie. Opowiedziana dźwiękami historia miłości niemożliwej, przekraczającej konwenanse epoki. Opera miała prapremierę w Wenecji w 1853 r., libretto powstało na podstawie "Damy Kameliowej" Aleksandra Dumasa - syna. Aż trudno uwierzyć, ale premierowe przedstawienie sprzed 160 lat zakończyło się niepowodzeniem. Być może na drodze do sukcesu stanął realizm opery i trudne do zaakceptowania dla ówczesnej publiczności uczynienie z kurtyzany głównej bohaterki dzieła. To zaskakiwało i szokowało. Dziś dzieło Verdiego należy do najczęściej wystawianych w świecie oper, a kolejne pokolenia wzrusza historia uczucia Violetty i Alfreda. Na ich drodze do trwałego szczęścia staje najpierw sprzeciw ojca Alfreda, później odsunięcie się Violetty dla dobra ukochanego, wreszcie choroba i śmierć tytułowej bohaterki. Słynny toast "Libiamo" z I aktu, wspaniałe arie i duety, a także efektowne sceny zespołowe, przejmująca prawda emocjonalna bijąca z każdej strony partytury to główne walory tego porywającego arcydzieła |
Opera Wrocławska, Ul. Świdnicka 35, Wrocław |