O fotograficznej wrażliwości, uchwyceniu w obrazie granicy pomiędzy tym, co akceptowalne, a tym czego się boimy opowiada najnowsza wystawa w galerii Awangarda BWA Wrocław. Skóra przybliży prace 16 artystów, głównie fotografów, którzy swoje obiektyw kierują zarówno na siebie, jak i najbliższe otoczenie. 30 stycznia – 15 marca 2015, wernisaż: 30 stycznia 2014, godz. 19:00 galeria Awangarda BWA Wrocław ul. Wita Stwosza 32 Wrocław.
Skóra to wyjątkowa powierzchnia usytuowana na styku wnętrza z zewnętrzem, powłoka ograniczająca ciało a zarazem czyniąca je widzialnym. Ten największy organ ciała pośredniczy w wymianie pomiędzy organizmem, a tym wszystkim, co poza nim. Prace artystów zaprezentowanych na wystawie Skóra łączy temat skóry, za każdym razem innej, silnie powiązanej z emocjami, zależnej od jednostkowych doświadczeń. Artyści kierują obiektyw na osobę, zarówno jej podmiotowość i tożsamość jak i to, co na nią się nakłada - rodzinę, bliskich, dom, relacje. Intymna przestrzeń rodzinnego albumu ulega jednak degradacji i przeskalowaniu - podkreślają kuratorzy, Anna Mituś i Łukasz Rusznica - Zaś portret własnej osoby pozbawiony jest spójności, obsesyjnie ukazując swoje niedostatki i braki.
Tworząc wystawę, kuratorzy bardzo konsekwentnie wybrali artystów. Z jednej strony skupili się grupie fotografów powiązanych z internetową galerią www.halogenki.com, takimi jak Kaśka Bogacz, Marta Gniewkowska, Krzysztof Solarewicz czy Filip Zawada, których estetykę prac można nazwać "nowym brutalizmem". Cechą szczególną ich twórczości jest intuicyjnie tworzony obraz rekreujacy moment fizycznej obecności autora i fotografowanego obiektu. Z drugiej strony zaprosili artystów, dla których tak szeroko rozumiany temat skóry jest bardzo bliski, m.in. fotografkę Lenę Dobrowolską, artystkę mocno działającą z obiektami Kamę Sokolnicką oraz VJ Emiko.
Skóra na zdjęciach i w obiektach jest nadwrażliwa, podatna na zranienia, napięta i sztuczna. - dopowiada kuratorka Anna Mituś - Podobnie jak ukazane relacje między bliskimi ludźmi. Nie są to jedynie więzi w pozytywnym sensie, związki te są ryzykowne, zachłanne, delikatne i toksyczne. I o tym mówi nasza wystawa.
W 2013 roku Skóra była prezentowana w Maison de la Photographie w Lille - wystawa w galerii Awangarda pojawia się w nowej odsłonie, poszerzonej o nowe prace i artystów.
Artyści: Kaśka Bogacz, Arnau Vidal Cascalló, Lena Dobrowolska, VJ Emiko (Emilia Gumańska), Justyna Fedec, Marta Gniewkowska, Kamil Graliński, Agata Kalinowska, KurkotKollektiv (Monika Kotecka, Karolina Poryzała), Teo Ormond-Skeaping, Łukasz Rusznica, Kama Sokolnicka, Krzysztof Solarewicz, Karolina Zajączkowska, Filip Zawada.
Kuratorzy: Anna Mituś i Łukasz Rusznica
współpraca: Ośrodek Postaw Twórczych oraz Hubert Kielan
Artyści: Kaśka Bogacz, Arnau Vidal Cascalló, Lena Dobrowolska, VJ Emiko (Emilia Gumańska), Justyna Fedec, Marta Gniewkowska, Kamil Graliński, Agata Kalinowska, KurkotKollektiv (Monika Kotecka, Karolina Poryzała), Teo Ormond-Skeaping, Łukasz Rusznica, Kama Sokolnicka, Krzysztof Solarewicz, Karolina Zajączkowska, Filip Zawada.
Kaśka Bogacz
Barmanka; studentka filologii polskiej na Uniwersytecie Wrocławskim, kursantka fotografii w Ośrodku Postaw Twórczych we Wrocławiu; publikuje swoje prace w internetowej galerii halogenki.com; zainteresowana w szczególności fotografią reportażową oraz portretowaniem człowieka w jego codzienności.
Arnau Vidal Cascalló
Po studiach antropologii we Aix-en-Provence, trafiłem pierwszy raz do Polski jako wolontariusz i podczas tego pobytu zacząłem chodzić do Ośrodka Postaw Twórczych na zajęcia fotograficzne. Później, w Barcelonie studiowałem fotografią w IEFC - Katalońskim Instytucie Studiów Fotograficznych, przez jakiś czas pracowałem jako retuszer. Jednak po kilku latach postanowiłem że wracam do Wrocławia. Od 2011 prowadzę zajęcia w OPT. Wydałem książkę fotograficzną (Międzyczasy, OPT, 2014), brałem udział w wystawach m.in. we Wrocławiu, Lille i Barcelonie. Jestem koordynatorem foto-korespondencji między uczelniami OPT i IEFC i kuratorem powiązanych z tą współpracą wystaw (2012-2013).
Lena Dobrowolska
Ukończyła Intermedia na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie oraz Fotografię w University College Falmouth w Wielkiej Brytanii. Pracuje w obszarze fotografii oraz filmu. Jest autorką dwóch wystaw indywidualnych: Plateau (2012), W czasach lodowców (2014). Jej prace pokazywane były na wystawach zbiorowych, m.in.: Intermedia.mov (KinoLab, CSW, Warszawa, 2014), VideNews (Galeria Labirynt, Lublin, 2014), Winter is Coming (Galeria Szara Kamienica, Kraków, 2014), Najlepsze Dyplomy'14 (Stara Zbrojownia, Gdańsk, 2014), AniMos (Małopolski Ogród Sztuki, Kraków, 2013), Skóra (Maison de la Photographie, Lille, Francja, 2013), In porgress (Stills Gallery Scottish Center for Photography, Edynburg, Wielka Brytania, 2012), Genius Loci (Culture Communication Center, Klaipeda, Litwa, 2012), ShowOff (Miesiąc Fotografii, Kraków, 2012).
VJ Emiko (Emilia Gumańska)
Artystka wizualna, scenarzystka, producentka wideo, operator, fotografka. Projekty VJ EMIKO należą do kategorii eksperymentalnych video artów łączących motyw ciała, jego ruch z analogowymi elementami graficznymi, którym nadaje rangę symboli. Niezwykle hipnotyczne i minimalistyczne produkcje VJ Emiko można oglądać w formie projekcji video, instalacji i mikroklipów podczas różnorodnych wydarzeń w Polsce i za granicą m.in. na N-Minutes Video Art Festival w Szanghaju, Dimanche Rouge w Helsinkach, Mapping Festival w Genewie, AVAV w Sao Paulo, Electrovision Live Cinema w Londynie, Expanded VJism w Budapeszcie, Scope Sessions w Berlinie, Tauron Nowa Muzyka, Heineken Open'er Festival czy Audioriver Festival. Otrzymała m.in. nagrodę w międzynarodowym konkursie vj'skim VJ Torna Championship podczas 10. edycji Live Performance Meeting 2011 w Mińsku, a także w Meksyku w kategoriach: Pre-Production i VJ Battle w roku 2013. Przez półtora roku współpracowała z Polskim Radiem miksując w czasie rzeczywistym wizualizacje w projekcie telewizyjnym Czwórka na Wizji.
Justyna Fedec
Ukończyła Akademię Sztuk Pięknych we Wrocławiu na Wydziale Grafiki oraz Accademia di Belle Arti di Brera w Mediolanie. Realizuje sesje fotograficzne na potrzeby publikacji katalogowych, autorskich portfolio, a także reportaży z modowych backstage’ów. Współpracuje z projektantami mody oraz dizajnerami sztuki użytkowej. Na wystawie prezentuje cykl Łaknąć (nazwa pochodzi od tytułu dramatu Sarah Kane Crave).
Marta Gniewkowska
Autorka książki fotograficznej 16:12; jej prace wystawiane były w Klubie Firlej, w kawiarni La Madalene we Wrocławiu. Brała udział w projekcie organizowanym przez Ośrodek Postaw Twórczych we współpracy z Instytutem Studiów Fotograficznych z Katalonii. Publikuje swoje zdjęcia w galerii internetowej halogenki.com.
Kamil Graliński
Zdjęcia debiutującego na wystawie Gralińskiego ukazują skórę otartą, słabą. Artysta fotografuje krótką historię o przenikaniu głęboko schowanych osobistych doświadczeń, rozgrywających się gdzieś obok wszystkich, zamkniętych w hermetycznej przestrzeni, najbliższych doświadczeń. Tych samych, które pojawiają się jak czerwony rumień na ciele, skupiający w sobie grube warstwy niepewności i niepokoju wywołującego spięcie.
Agata Kalinowska
Fotografii uczyła się we wrocławskim Ośrodku Postaw Twórczych. Absolwentka kulturoznawstwa i dziennikarstwa Uniwersytetu Wrocławskiego. Pisała dla magazynu „BIURO” oraz polskiej edycji „VICE”. Prowadzi bloga www.relativelyhuman.blogspot.com, gdzie pisze m.in. o pracy za barem, którą wykonuje od kilku lat. Swoje zdjęcia prezentowała m.in. na wystawie zbiorowej Niektórzy myślą, że jesteśmy brzydcy (Studio BWA Wrocław, 2010) oraz indywidualnych: Yes I am (Falanster, Wrocław 2009) i Jak się goi to swędzi (Galeria Szewska 36, Wrocław, 2009). W fotografii interesują ją ludzie, szczególnie osobiste historie bliskich osób. Zdjęcia z cyklu Skóra opowiadają o pożądaniu.
KurkotKollektiv (Monika Kotecka, Karolina Poryzała)
Od dwóch lat Monika i Karolina tworzą KurkotKollektiv. Łącząc doświadczenie filmowe z fotograficznym, wypracowały swój własny klucz do obrazowania rzeczywistości. Obszar ich działania skupia się głównie na człowieku, jako istocie żyjącej w ciągłym rozdarciu pomiędzy światami: zwierzęcym oraz duchowym. Wspólna twórczość rozpoczęła się od zgłoszenia treatmentu scenariuszowego Musk na międzynarodowe warsztaty scenariuszowe European Short Pitch – 2012. Od tamtego czasu Kurkot zrealizował wiele prac wizualnych –zarówno fotograficznych, jak i filmowych. KurkotKollektiv współpracował z Kubą Sucharem przy realizacji filmu na wystawę Kamień organiczny dla galerii Awangarda BWA Wrocław. Dwa najnowsze klipy pokazywane były w konkursie Powiększenie na 14 Międzynarodowym Festiwalu Filmowym T-Mobile Nowe Horyzonty. Obecnie KurkotKollektiv pracuje nad swoim debiutem dokumentalnym Wolta. Projekt ten dostał dofinansowanie w ramach programu „Pierwszy Dokument” Studia Munka.
Monika Kotecka: rocznik 1981. Operatorka i fotografka. W 2009 roku ukończyła z wyróżnieniem wydział operatorski w PWSFTViT w Łodzi. W trakcie studiów zrealizowała wiele krótkich filmów pokazywanych na festiwalach w kraju i poza jego granicami (m.in. Berlinale, Cannes, Era Nowe Horyzonty, Dwa Brzegi ). W 2008 uczestniczyła w Berlinale Talent Campus a w 2011 w programie Studio Nowe Horyzonty. Brała też udział w wielu międzynarodowych projektach fotograficznych i filmowych, m.in. Cinetrain (filmowa podróż koleją Trans-Syberyjską przez Rosję) czy Triangle in Cooperation (Izrael). Łącząc rolę reżysera i operatora realizowała część etiud szkolnych, projekty dla Filmoteki Szkolnej i wiele teledysków.
Karolina Poryzała: rocznik 1978.Fotografka i scenarzystka. W trzyletnim studium sztuk audiowizualnych uczęszczała na kurs reżyserii filmowej. Ukończyła (dyplom w trakcie) fotografię w Łódzkiej Szkole Filmowej i kurs scenariuszowy w Krakowskiej szkole scenariuszowej. Obecnie rozpoczęła pracę przy tworzeniu autorskiego serialu dla jednej ze stacji telewizyjnych. Jako współscenarzystka przygotowuje też drugi projekt dla telewizji typu Premium.
Teo Ormond-Skeaping
Artysta wizualny pracujący z fotografią, filmem, dźwiękiem oraz instalacją. Absolwent Slade School of Art w Londynie. Zdobywca wielu wyróżnień oraz nagród, w tym: Jealous Print Prize (2013), Dolbey Travel Scholarship (2013), Red Mansion Prize (2012), FotoNow South West Graduate Prize (2010). Swoją twórczość prezentował m.in. w: Jealous Gallery (Londyn, 2014), ART 14 (Londyn 2014), Saatchi Print Room (Londyn 2014), ING Discerning Eye Mall Galleries (Londyn, 2013), Red Mansion Art Prize Letheby Gallery (Londyn, 2013). Jego prace znajdują się w zbiorach Victoria & Albert Museum w Londynie oraz w prywatnych kolekcjach
Łukasz Rusznica
Urodzony w 1980 roku. Pracuje w Ośrodku Postaw Twórczych, prowadząc galerię fotografii Miejsce przy Miejscu. Współpracował z Anną Ławrynowicz, Waldemarem Pranckiewiczem, Marią Mochnacz, Pawłem Kowzanem. W roku 2010 wziął udział w warsztatach prowadzonych przez JH Engstroma oraz Antoine D’Agata w ramach festiwalu fotograficznego w Arles. Laureat sekcji SHOWOFF Miesiąca Fotografii w Krakowie. Jest stałym współpracownikiem galerii internetowej www.halogenki.com oraz magazynu „BIURO”. Opublikował trzy książki fotograficzne Najważniejszego i tak Wam nie powiem, Near, Infra, Smog.
Kama Sokolnicka
Urodzona we Wrocławiu otrzymała dyplom na tamtejszej Akademii Sztuk Pięknych. Używa szerokiego zakresu technik i strategii medialnych, od rysunku do instalacji video i site-specific. W swoich pracach koncentruje się głównie na obrazie jako funkcji pamięci i fenomenie horror vacui, a także na konstrukcji współczesnego podmiotu w relacji do biografii, przestrzeni i różnych rodzajów historii zdeformowanych przez emocje. Interesują ją pojęcia ambiwalencji i rozczarowania, często połączone ze specyfiką danego miejsca czy terytorium. Na wystawie prezentuje obiekt zrealizowany w cyklu Jet Lag podczas trwającego właśnie pobytu rezydencyjnego w La Malterie Lille.
Krzysztof Solarewicz
Jest autorem cyklu fotograficznego Bezmiłości (realizowanego w latach 2005-2009) oraz książki Przedostatni Stan Skupienia (OPT, 2009). W 2010 roku opublikował książkę artystyczną Kieszonkowy Atlas Zwierząt prezentowaną w ramach wystawy Niektórzy myślą, że jesteśmy brzydcy, w Studio BWA we Wrocławiu. Brał również udział w wystawach Dzika Banda (Magazyn Praga, Warszawa, 2010), Biologia, Fizyka, Chemia (BWA Design, Wrocław, 2010). W 2014 roku zaprezentował swoją pierwszą indywidualną wystawę pod tytułem Prognozy Pogody w galerii fotograficznej Miejscu przy Miejscu we Wrocławiu. Krzysztof Solarewicz nie ma ulubionych tematów fotograficznych. W fotografii nie interesuje go rejestracja chwili.
Karolina Zajączkowska
Urodzona latem 1990 roku we Wrocławiu. Zajmuje się sztukami wizualnymi, ze szczególnym zainteresowaniem fotografią dokumentalną i paradokumentalną. Za jej pomocą buduje intuicyjne i emocjonalne, subiektywne opowieści, często szukając przy tym nowych form ekspozycji eksperymentując na linii narracji i formy. Studiowała w Instytucie Twórczej Fotografii w Opawie (Czechy). W 2010 w toku wystawy Niektórzy myślą, że jesteśmy brzydcy we wrocławskim Studio BWA Wrocław powstała jej książka Przedwiośnie, pokazywana później szeroko w ramach wystaw polskiego ruchu self-publishingowego zarówno w kraju, jak i zagranicą. Od roku 2005 luźno związana z Ośrodkiem Postaw Twórczych we Wrocławiu. Współpracuje również przy okazji różnych projektów z BWA Wrocław, zarówno jako artysta jak i niezależny kurator (projekt Muzyka Miasta w ramach MIASTOPROJEKTU przy OUT OF STH) czy „miejski aktywista”. Znana również jako „ban” w cyberprzestrzeni oraz do niedawna w środowisku niezależnej sceny klubowej. Mieszka i pracuje we Wrocławiu, od pewnego czasu rozwijając swoje kulinarne alter ego w restauracji Szajnochy 11. W wolnych chwilach tworzy duet artystyczno-romantyczny ze Sławomirem Zbiokiem Czajkowskim.
Filip Zawada
Pracuję w Ośrodek Postaw Twórczych od 15 lat. Studiowałem chemię na Politechnice Wrocławskiej, Kulturoznawstwo na Uniwersytecie Wrocławskim, fotografię na Uniwersytecie Śląskim w czeskiej Opavie i w tym samym kraju uczyłem się strzelać z łuku u wicemistrza świata Tomasa Hanusa (Arni). Od roku 2011 współredaguję galerię Halogenki (www.halogenki.com), w ramach której publikuję również swoje zdjęcia. Tworzę muzykę (Pustki, Indigo Tree), także dla filmu i teatru. Wydałem kilka książek (poezja i proza), w tym książkę fotograficzną (Drewniane gody).