Repertuar Opery Wrocławskiej od 1 do 30 stycznia 2015 roku
data imprezy |
czas trwania (od - do) |
nazwa imprezy |
krótki opis imprezy |
miejsce, dokładny adres |
1.01.
3.01.
4.01.
6.01. |
18.00-21.30
19.00-22.30
17.00-20.30
17.00-20.30 |
Zemsta nietoperza
Johann Strauss
|
Zemsta nietoperza to przede wszystkim arcydzieło, zupełnie legalnie należące do skarbnicy repertuaru operowego, choć w swoim czasie było to również szczytowe osiągnięcie teatru operetkowego. Obecnie operetka jako genre nieco się już przeżyła i ewoluuje raczej w kierunku musicalu, a jednak Zemsta nietoperza pozostaje dziełem genialnym, urzekającym w swej świeżości i bogactwie muzycznym, sprawdzającym się jako utwór operowy i teatralny zarazem. Zresztą dzieło zyskało sobie taką właśnie opinię nawet wówczas, kiedy teatr operetkowy cieszył się jeszcze niezrównaną popularnością. |
Opera Wrocławska, Ul. Świdnicka 35, Wrocław |
9.01.
10.01.
11.01.
14.01.
15.01.
16.01.
17.01.
18.01.
21.01.
22.01. |
19.00-22.00
19.00-22.00
17.00-20.00
19.00-22.00
19.00-22.00
19.00-22.00
19.00-22.00
17.00-20.00
19.00-22.00
19.00-22.00 |
Skrzypek na dachu
J. Stein, J. Bock, S. Harnick |
Adaptacja powieści Szolema Alejchema opowiada o losach żydowskiej rodziny, wygnanej przez carskich oficerów ze wsi Anatewka. Głównym bohaterem jest biedny mleczarz Tewje, który marzył o bogactwie i targował się z Bogiem. Wrocławska inscenizacja tego najsłynniejszego musicalu świata jest tradycyjna, bliska broadwayowskiemu pierwowzorowi - zachowuje to, co w tym dziele jest najważniejsze, dodając to, czego widz oczekuje. W odtworzonej z pietyzmem i utrzymanej w chagallowskim nastroju Anatewce, bohaterem jest zbiorowość. Reżyser wskrzesza świat, którego już nie ma, zmieciona przez historię żydowska wioska z początku XX w. Atutem spektaklu jest monumentalna dekoracja, dwustuosobowy zespół wykonawców, efektowne tańce (szczególnie piękna scena wesela), orkiestra, która porzuca operowy patos, i przełamanie konwencji przez uteatralnienie scen dialogowych. Zobaczymy przedstawienie całkiem niebłahe, dające rozrywkę, ale i zmuszające do refleksji. |
Opera Wrocławska, Ul. Świdnicka 35, Wrocław |
23.01. |
19.00-22.00 |
Cyrulik sewilski
Gioacchino Rossini
|
"Cyrulik sewilski" z jego włoską melodyjnością, temperamentem, młodzieńczą werwą
|
Opera Wrocławska, Ul. Świdnicka 35, Wrocław |
24.01. |
19.00-22.30 |
Kawaler srebrnej róży
Richard Strauss
|
Jedna z najznakomitszych oper Richarda Straussa (1864-1949), której prapremiera miała miejsce w drezdeńskiej Semperoper (1911). Owoc współpracy kompozytora z wybitnym austriackim poetą i dramaturgiem Hugonem von Hofmannsthalem, który stworzył libretta do szeregu oper Straussa. "Der Rosenkavalier" to niezwykła, wyrafinowana komedia muzyczna z olśniewającą wirtuozerią partii orkiestrowej i wieloma ciekawymi postaciami na scenie. Premierę w Operze Wrocławskiej przygotowuje międzynarodowe grono realizatorów: spektakl wyreżyseruje Georg Rootering, kierownictwo muzyczne sprawuje Ewa Michnik. Kostiumy będą dziełem Małgorzaty Słoniowskiej, dekoracje stworzy Lukas Noll. |
Opera Wrocławska, Ul. Świdnicka 35, Wrocław |
25.01. |
17.00-20.00 |
Łucja z Lammermooru
Gaetano Donizetti
|
Łucja z Lammermooru to najnowsza premiera Opery Wrocławskiej to spotkanie z muzycznym Romantyzmem. Sławne dzieło Gaetano Donizettiego, włoskiego mistrza melodyjnych oper, zarówno poważnych, jak też komicznych. W tym przypadku - poruszająca muzyczna tragedia, osnuta na motywach powieści Waltera Scotta Narzeczona z Lammermooru. Romantyczna uczuciowość, wielkie emocje bohaterów, z rodzinną i polityczną intrygą w tle przeniosą widzów do Szkocji pod koniec XVI stulecia. Urzekające pięknem melodyki arie i duety, klasyczny i tragiczny zarazem trójkąt miłosny od prapremiery utworu w 1835 r. w Neapolu poruszały kolejne pokolenia wielbicieli włoskiej opery. Donizetti okazał się godnym następcą wielkiego Rossiniego, podbijając nie tylko swoją ojczyznę, ale i sceny paryskie. Łucja z Lammermooru prowadzi widza od nastroju miłosnej sielanki i obietnicy szczęścia aż po nieoczekiwany, tragiczny finał. |
Opera Wrocławska, Ul. Świdnicka 35, Wrocław |
27.01. |
11.00-13.00 |
Córka źle strzeżona
Ferdinand Hérold
SPEKTAKL BALETOWY MUZYKA Z CD |
Ten francuski balet komiczny w dwóch aktach to nie tylko pełna uroku pastoralna opowieść o miłości, ale również najstarszy spektakl baletowy, zachowany w światowym repertuarze. Dzieło doczekało się różnych wersji muzycznych, najstarsza z 1789 r. zawierała opracowania popularnych utworów francuskich, zaś autorami wersji prezentowanej przez Operę Wrocławską jest Ferdinand Hérold. Akcja tej baletowej sielanki przenosi widzów do wioski w okolicach Paryża pod koniec osiemnastego stulecia. Tancerze wcielają się w główne postacie: Lise to młoda wieśniaczka, a Colin - zakochany w niej z wzajemnością młodzieniec. Na drodze do ich szczęścia stoi Simone, sroga matka dziewczyny, która wolałaby widzieć swoją córkę jako żonę bogacza - syna właściciela winnic. Zakochani ubłagają jednak matkę Lisy, przeszkody zostaną przezwyciężone i dzieło zakończy się w atmosferze powszechnej radości, co podkreśli również pełna życia i wdzięku muzyka. |
Opera Wrocławska, Ul. Świdnicka 35, Wrocław |
28.01. |
19.00-22.00 |
Cyganeria
Giacomo Puccini |
Treścią opery są dzieje miłości poety Rudolfa i hafciarki Mimi, codzienność artystów, zamieszkujących wspólnie poddasze oraz barwne życie ulic Paryża. Kompozytor opowiedział tę historię w sposób niezwykle sugestywny, operując zróżnicowaną rytmiką i barwną instrumentacją, a reżyser Waldemar Zawodziński przenosi widzów w świat francuskiej bohemy z epoki balzakowskiej. |
Opera Wrocławska, Ul. Świdnicka 35, Wrocław |
29.01. |
19.00-22.00 |
Opowieści Hoffmanna
Jacques Offenbach |
Opowieści Hoffmanna to ostatnie, niedokończone dzieło Offenbacha, mistrza żartobliwej muzy, autora operetek i muzycznych komedii, m. in. Pięknej Heleny, Orfeusza w piekle i Życia paryskiego. Jacques Offenbach uważany jest za wybitnego reprezentanta dziewiętnastowiecznej operetki francuskiej. W swoich pełnych humoru i inwencji melodycznej dziełach wyśmiewał życie społeczno-polityczne Francji czasów Napoleona III. Odnosił międzynarodowe sukcesy (jego Kankan podbił cały świat), ale też zmagał się z bankructwami. Pod koniec życia zapragnął stworzyć dzieło wyjątkowe: operę fantastyczną Opowieści Hoffmanna, opartą na modnych opowiadaniach Ernsta Theodora Amadeusa Hoffmanna. Tak powstała najlepsza z jego muzycznych "opowieści", z pięknymi ariami i nieśmiertelną barkarolą. |
Opera Wrocławska, Ul. Świdnicka 35, Wrocław |
30.01. |
19.00-21.00 |
Coppelia
Léo Delibes
SPEKTAKL BALETOWY MUZYKA Z CD |
W Coppélii uważny operowy widz odnajdzie tę samą historię o szalonym wynalazcy, który chce ożywić lalkę, jaką znamy z Opowieści Hoffmana Offenbacha. Fabuła baletu rozgrywa się w małym galicyjskim miasteczku, a oprócz duetu naukowiec-lalka mamy parę młodych zakochanych: Swanildę i Franza. To właśnie partia Swanildy stanowi najmocniejszy atut tanecznej części spektaklu, wespół z pełną humoru fabułą i scenami zbiorowymi. Są polskie akcenty: tancerze wykonują m.in. mazura, brzmi melodia pożyczona od Moniuszki. Dzisiejsze wersje Coppélii (premiera w roku 1870 w choreografii Saint-Léona) najwięcej zawdzięczają rosyjskiej realizacji niezrównanego Mariusa Petipy, ale autor wrocławskiego przedstawienia, włoski reżyser i choreograf Giorgio Madia proponuje autorskie spojrzenie na jeden z najczęściej grywanych baletów wszech czasów. Drogowskazem jest dla niego znakomita muzyka francuskiego mistrza Léo Delibesa, zafascynowanego folklorem słowiańskim. |
Opera Wrocławska, Ul. Świdnicka 35, Wrocław |