1-30.01.2015

Spektakle Opery Wrocławskiej w styczniu

Repertuar Opery Wrocławskiej od 1 do 30 stycznia 2015 roku

data imprezy

czas trwania

(od - do)

nazwa imprezy

krótki opis imprezy

miejsce,

dokładny adres

1.01.

3.01.

4.01.

6.01.

18.00-21.30

19.00-22.30

17.00-20.30

17.00-20.30

Zemsta nietoperza

Johann Strauss

Zemsta nietoperza to przede wszystkim arcydzieło, zupełnie legalnie należące do skarbnicy repertuaru operowego, choć w swoim czasie było to również szczytowe osiągnięcie teatru operetkowego. Obecnie operetka jako genre nieco się już przeżyła i ewoluuje raczej w kierunku musicalu, a jednak Zemsta nietoperza pozostaje dziełem genialnym, urzekającym w swej świeżości i bogactwie muzycznym, sprawdzającym się jako utwór operowy i teatralny zarazem. Zresztą dzieło zyskało sobie taką właśnie opinię nawet wówczas, kiedy teatr operetkowy cieszył się jeszcze niezrównaną popularnością.

Opera Wrocławska,

Ul. Świdnicka 35, Wrocław

9.01.

10.01.

11.01.

14.01.

15.01.

16.01.

17.01.

18.01.

21.01.

22.01.

19.00-22.00

19.00-22.00

17.00-20.00

19.00-22.00

19.00-22.00

19.00-22.00

19.00-22.00

17.00-20.00

19.00-22.00

19.00-22.00

Skrzypek na dachu

J. Stein, J. Bock, S. Harnick

Adaptacja powieści Szolema Alejchema opowiada o losach żydowskiej rodziny, wygnanej przez carskich oficerów ze wsi Anatewka. Głównym bohaterem jest biedny mleczarz Tewje, który marzył o bogactwie i targował się z Bogiem. Wrocławska inscenizacja tego najsłynniejszego musicalu świata jest tradycyjna, bliska broadwayowskiemu pierwowzorowi - zachowuje to, co w tym dziele jest najważniejsze, dodając to, czego widz oczekuje.

W odtworzonej z pietyzmem i utrzymanej w chagallowskim nastroju Anatewce, bohaterem jest zbiorowość. Reżyser wskrzesza świat, którego już nie ma, zmieciona przez historię żydowska wioska z początku XX w. Atutem spektaklu jest monumentalna dekoracja, dwustuosobowy zespół wykonawców, efektowne tańce (szczególnie piękna scena wesela), orkiestra, która porzuca operowy patos, i przełamanie konwencji przez uteatralnienie scen dialogowych. Zobaczymy przedstawienie całkiem niebłahe, dające rozrywkę, ale i zmuszające do refleksji.

Opera Wrocławska,

Ul. Świdnicka 35, Wrocław

23.01.

19.00-22.00

Cyrulik sewilski

Gioacchino Rossini

"Cyrulik sewilski" z jego włoską melodyjnością, temperamentem, młodzieńczą werwą
i nieodpartym humorem to jedno z najwspanialszych arcydzieł opery komicznej. Powodzenie zawdzięcza zarówno świetnemu librettu jak i muzyce Rossiniego. Każda strona partytury dowodzi kompozytorskiego mistrzostwa i zachwyca muzycznym dowcipem. Wrocławską inscenizację cechuje wartka i dynamiczna reżyseria, sytuacje dramaturgiczne potraktowane są z lekkim dystansem, a scenografia nawiązuje do stylu epoki.

Opera Wrocławska,

Ul. Świdnicka 35, Wrocław

24.01.

19.00-22.30

Kawaler srebrnej róży

Richard Strauss

Jedna z najznakomitszych oper Richarda Straussa (1864-1949), której prapremiera miała miejsce w drezdeńskiej Semperoper (1911). Owoc współpracy kompozytora z wybitnym austriackim poetą i dramaturgiem Hugonem von Hofmannsthalem, który stworzył libretta do szeregu oper Straussa. "Der Rosenkavalier" to niezwykła, wyrafinowana komedia muzyczna z olśniewającą wirtuozerią partii orkiestrowej i wieloma ciekawymi postaciami na scenie. Premierę w Operze Wrocławskiej przygotowuje międzynarodowe grono realizatorów: spektakl wyreżyseruje Georg Rootering, kierownictwo muzyczne sprawuje Ewa Michnik. Kostiumy będą dziełem Małgorzaty Słoniowskiej, dekoracje stworzy Lukas Noll.

Opera Wrocławska,

Ul. Świdnicka 35, Wrocław

25.01.

17.00-20.00

Łucja z Lammermooru

Gaetano Donizetti

Łucja z Lammermooru to najnowsza premiera Opery Wrocławskiej to spotkanie z muzycznym Romantyzmem. Sławne dzieło Gaetano Donizettiego, włoskiego mistrza melodyjnych oper, zarówno poważnych, jak też komicznych. W tym przypadku - poruszająca muzyczna tragedia, osnuta na motywach powieści Waltera Scotta Narzeczona z Lammermooru. Romantyczna uczuciowość, wielkie emocje bohaterów, z rodzinną i polityczną intrygą w tle przeniosą widzów do Szkocji pod koniec XVI stulecia. Urzekające pięknem melodyki arie i duety, klasyczny i tragiczny zarazem trójkąt miłosny od prapremiery utworu w 1835 r. w Neapolu poruszały kolejne pokolenia wielbicieli włoskiej opery. Donizetti okazał się godnym następcą wielkiego Rossiniego, podbijając nie tylko swoją ojczyznę, ale i sceny paryskie. Łucja z Lammermooru prowadzi widza od nastroju miłosnej sielanki i obietnicy szczęścia aż po nieoczekiwany, tragiczny finał.

Opera Wrocławska,

Ul. Świdnicka 35, Wrocław

27.01.

11.00-13.00

Córka źle strzeżona

Ferdinand Hérold

SPEKTAKL BALETOWY

MUZYKA Z CD

Ten francuski balet komiczny w dwóch aktach to nie tylko pełna uroku pastoralna opowieść o miłości, ale również najstarszy spektakl baletowy, zachowany w światowym repertuarze. Dzieło doczekało się różnych wersji muzycznych, najstarsza z 1789 r. zawierała opracowania popularnych utworów francuskich, zaś autorami wersji prezentowanej przez Operę Wrocławską jest Ferdinand Hérold.

Akcja tej baletowej sielanki przenosi widzów do wioski w okolicach Paryża pod koniec osiemnastego stulecia. Tancerze wcielają się w główne postacie: Lise to młoda wieśniaczka, a Colin - zakochany w niej z wzajemnością młodzieniec. Na drodze do ich szczęścia stoi Simone, sroga matka dziewczyny, która wolałaby widzieć swoją córkę jako żonę bogacza - syna właściciela winnic. Zakochani ubłagają jednak matkę Lisy, przeszkody zostaną przezwyciężone i dzieło zakończy się w atmosferze powszechnej radości, co podkreśli również pełna życia i wdzięku muzyka.

Opera Wrocławska,

Ul. Świdnicka 35, Wrocław

28.01.

19.00-22.00

Cyganeria

Giacomo Puccini

Treścią opery są dzieje miłości poety Rudolfa i hafciarki Mimi, codzienność artystów, zamieszkujących wspólnie poddasze oraz barwne życie ulic Paryża. Kompozytor opowiedział tę historię w sposób niezwykle sugestywny, operując zróżnicowaną rytmiką i barwną instrumentacją, a reżyser Waldemar Zawodziński przenosi widzów w świat francuskiej bohemy z epoki balzakowskiej.

Opera Wrocławska,

Ul. Świdnicka 35, Wrocław

29.01.

19.00-22.00

Opowieści Hoffmanna

Jacques Offenbach

Opowieści Hoffmanna to ostatnie, niedokończone dzieło Offenbacha, mistrza żartobliwej muzy, autora operetek i muzycznych komedii, m. in. Pięknej Heleny, Orfeusza w piekle i Życia paryskiego. Jacques Offenbach uważany jest za wybitnego reprezentanta dziewiętnastowiecznej operetki francuskiej. W swoich pełnych humoru i inwencji melodycznej dziełach wyśmiewał życie społeczno-polityczne Francji czasów Napoleona III. Odnosił międzynarodowe sukcesy (jego Kankan podbił cały świat), ale też zmagał się z bankructwami. Pod koniec życia zapragnął stworzyć dzieło wyjątkowe: operę fantastyczną Opowieści Hoffmanna, opartą na modnych opowiadaniach Ernsta Theodora Amadeusa Hoffmanna. Tak powstała najlepsza z jego muzycznych "opowieści", z pięknymi ariami i nieśmiertelną barkarolą.

Opera Wrocławska,

Ul. Świdnicka 35, Wrocław

30.01.

19.00-21.00

Coppelia

Léo Delibes

SPEKTAKL BALETOWY

MUZYKA Z CD

W Coppélii uważny operowy widz odnajdzie tę samą historię o szalonym wynalazcy, który chce ożywić lalkę, jaką znamy z Opowieści Hoffmana Offenbacha. Fabuła baletu rozgrywa się w małym galicyjskim miasteczku, a oprócz duetu naukowiec-lalka mamy parę młodych zakochanych: Swanildę i Franza. To właśnie partia Swanildy stanowi najmocniejszy atut tanecznej części spektaklu, wespół z pełną humoru fabułą i scenami zbiorowymi. Są polskie akcenty: tancerze wykonują m.in. mazura, brzmi melodia pożyczona od Moniuszki. Dzisiejsze wersje Coppélii (premiera w roku 1870 w choreografii Saint-Léona) najwięcej zawdzięczają rosyjskiej realizacji niezrównanego Mariusa Petipy, ale autor wrocławskiego przedstawienia, włoski reżyser i choreograf Giorgio Madia proponuje autorskie spojrzenie na jeden z najczęściej grywanych baletów wszech czasów. Drogowskazem jest dla niego znakomita muzyka francuskiego mistrza Léo Delibesa, zafascynowanego folklorem słowiańskim.

Opera Wrocławska,

Ul. Świdnicka 35, Wrocław


opublikowano: 2014-12-30
Komentarze
Polityka Prywatności