25-26.10.2014
Spektakl Agnieszki Bresler i Diego Pileggiego The Lover
The Lover, 25–26 października 2014 {sobota–niedziela} 19:00, Sala Teatru Laboratorium
Harold Pinter umiejscawia akcję sztuki The Lover wewnątrz eleganckiego mieszkania. Za pomocą didaskaliów szczegółowo opisuje wszystkie działania i relacje zachodzące pomiędzy postaciami. Ich język i ton ujawniają coś na kształt gwałtowności, pewien stopień prymitywizmu, który stopniowo rozwija się wraz z akcją, zakłócając codzienną rutynę. Wir zdań, którymi Richard i Sarah rozpoczynają swój dialog, wciągają widzów w labirynt skomplikowanej relacji.
Nieustające crescendo kolejnych scen odkrywa siły odśrodkowe i zmienne perspektywy, nieustannie wymuszane przez jedno na drugim. Nieomal naga scena to przestrzeń niezbędna, by przedstawić napięcia, konflikty, zbliżenia, gesty i spojrzenia, pozwalając nam zbliżyć się do nieuchwytnej, niewidocznej sfery każdego związku. Zmieniając nieustannie punkt odniesienia, pragniemy przekroczyć typową dla widza perspektywę i pozwolić mu spoglądać z samego szczytu psychologicznej góry. W tak intymnej bliskości widz będzie świadkiem wszystkich przemian jednej (nie)typowej pary...
Aktorzy: Agnieszka Bresler i Diego Pileggi
Tekst: Harold Pinter
Reżyseria: Mario Barzaghi
Asystentka reżysera: Rosalba Genovese
Czas trwania: 50 min.
Agnieszka Bresler jest aktorką, absolwentką studiów aktorskich szkoły teatralnej Manchester Metropolitan University w Anglii, prowadzonych we współpracy z wrocławskim Teatrem Pieśń Kozła, oraz kierunku Physical Theatre Practice w Adam Smith College w Szkocji. Jako aktorka współpracowała z teatrami w Wielkiej Brytanii, Polsce i we Włoszech, m.in. z National Theatre of Scotland (Rupture, Edynburg 2007), Teatro La Madrugada (A Piedi Asciutti, Mediolan 2009) czy Romany Theatre Company (Our Big Land, Londyn 2013). W 2006 roku założyła w Glasgow polski zespół teatralny, Gappad Theatre, którym kierowała do 2011 roku. Swój autorski monodram The Old Lady, przygotowany w koprodukcji Gappad i Teatro La Madrugada, prezentowała w latach 2010-2011 w Szkocji, Polsce, Włoszech i Danii. W 2012 roku kierowała projektem teatralnym "Spotkania/Muzykowania" organizowanym przez Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy, w ramach którego współprowadziła badania nad kulturą łemkowską i pieśniami łemkowskimi, a także wyreżyserowała spektakl. Od 2012 roku jest członkiem zespołu artystycznego Jubilo, projektu teatralnego skierowanego do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, prowadzonego we współpracy z Instytutem Grotowskiego. W 2013 roku zrealizowała autorski projekt "Siła głosu - Siła kobiety" we współpracy z Teatrem Pieśń Kozła.
Diego Pileggi jest aktorem włoskiego pochodzenia. W 2009 roku ukończył studia aktorskie prowadzone przez Manchester Metropolitan University we współpracy z Teatrem Pieśń Kozła we Wrocławiu; a w 2007 roku studia z zakresu sztuk performatywnych na Università degli Studi di Milano. Od wielu lat zajmuje się ruchem i teatrem tańca, uprawia sztukę walki kendo oraz gra na klarnecie. Założyciel włoskiej grupy teatralnej Il Giardino delle Ore; przez kilka lat pracował również jako lalkarz w teatrze Teatro dei Burattini w Como. Lider projektu "Oistros", poświęconego zjawisku tarantyzmu (poszukiwania teatralne prowadzone latem 2009 roku w Salento oraz praca nad pieśniami liturgicznymi, pieśniami pracy oraz walką na noże). Pileggi jest jednym z aktorów i współzałożycieli zespołu teatralnego Odra Ensemble, powstałego przy współpracy z Teatrem Pieśń Kozła; spektakl Po nas tylko kości. Refleksje Eurydyki miał premierę w marcu 2013 roku. Od początku 2013 roku współpracuje z Instytutem Grotowskiego jako współzałożyciel i kierownik artystyczny Jubilo, projektu teatralnego adresowanego do mniejszości kulturowych we Wrocławiu i za granicą. Obecnie rozwija własną pracę pedagogiczną i artystyczną, prowadząc warsztaty oraz sesje pracy we współpracy z innymi artystami w Polsce i za granicą.
Teatro dell'Albero został założony w 1999 roku w Mediolanie (Włochy) przez aktorów Mario Barzaghiego i Rosalbę Genovese. Praca teatru skupia się wokół zagadnień rozwoju rzemiosła aktorskiego poprzez konfrontację tradycji wschodu i zachodu, podejmowaną na polach artystycznym i pedagogicznym. Owocem tej pracy jest spektakl/pokaz pracy Atleta serca. Aktor pomiędzy Wschodem i Zachodem oraz Boskie fragmenty podróży po Piekle.
Teatro dell'Albero współpracuje z wieloma teatrami na całym świecie, m.in. z Attori e Cantori, Faber Teater, Teatro Persona, Teatro due Mondi, Teatro dei Venti, Teatro Rebis, Trickster Teatro, Limen Teatro, Teatro B. Brecht, Limosa, Teatro La Madrugada, Teatro dell'Acquario, Arsenic, Theatre L, Studio d'Action Théâtrale, Ecum, Teatro Taller de Colombia, le Galpon, Orchestra del conservatorio di Ginevra, a także artystami takimi jak Jacques Gardel, Gabriel Alvarez, Robert Clerc, Tage Larsen i Else Marie Laukvik. Współpracuje również z teatrologami, np. Nando Tavianim i Mirellą Schino (Università de L'Aquila), Piergiorgio Giacchém (Università di Perugia), Franco Ruffinim (Università degli Studi Roma Tre), Marcello Galluccim (Accademia di Belle Arti de L'Aquila).
W ostatnich latach artyści Teatro dell'Albero współpracowali z Teatro Due Mondi nad spektaklem Oriente oraz z Teatro dei Venti nad Se ci fosse luce e il Draago. Wśród najnowszych koprodukcji teatru, wszystkich w reżyserii Mario Barzaghiego, znajdują się: Geometria del Caos Limen Teatro, …viene il mattino azzurro Diaphanès Teatro oraz La Biblioteca di Scardanelli Hernàna Gené. Mario Barzaghi był również wielokrotnie zapraszany jako pedagog podczas otwartych sesji Regula contra Regulam, projektu badawczego kierowanego przez Raúla Iaizę we współpracy z Instytutem Grotowskiego.
opublikowano: 2014-10-20