30 marca 2011 (środa), godz. 19:00
Jezioro łabędzie - Piotr Czajkowski
Jezioro łabędzie to z pewnością największy fenomen w literaturze baletowej. Synonim klasycznego piękna i wykonawczej perfekcji, od ponad stu lat inspiruje choreografów, stanowi wyzwanie dla tancerzy, fascynuje publiczność.
W świecie rozchwianych wartości, ta baśniowa kraina, w której podstawą konstrukcji narracyjnej jest dychotomiczny podział na jasne i ciemne, dobre i złe, staje się swoistą ucieczką od powszechnego relatywizmu. Uniwersalny język tańca pokonuje wszelkie granice: kulturowe, polityczne, etniczne i pozwala na spotkanie artystów i widzów pod każdą szerokością geograficzną. Pozwala także na taką współpracę, jakiej są Państwo świadkami dzisiaj: tancerze i choreografowie, z Rosji i z Polski, spotykają się we wspólnym projekcie, łączącym historię i język współczesnego baletu. W naszej pracy, poszukując harmonii, z szacunkiem odnosimy się do tradycji, otwierając jednocześnie przestrzeń dla nowej myśli choreograficznej.
Ewa Wycichowska
Choreografię do II oraz IV aktu przygotował Victor Smirnov-Golovanov - urodzony w Moskwie, ukończył Moskiewską Akademię Choreograficzną, gdzie uczył się u takich osobistości jak Lawrowski, Golezjowski, Bałancziwadze czy Jerome Robins. Ponad 20 lat był solistą Teatru Bolszoj w Moskwie, były szef baletmistrzów Opery Narodowej i Baletu w Odessie. W 1988 roku założył Moscow City Ballet, należący do czołówki najlepszych baletów klasycznych. Znany jest z perfekcji właściwej dla tradycji rosyjskiej szkoły baletu klasycznego. Zespół tworzą absolwenci najlepszych szkół choreograficznych Rosji i Ukrainy. Wyznacza on najwyższe standardy światowego baletu klasycznego.
Autorką choreografii Prologu oraz III aktu jest Ewa Wycichowska – tancerka, choreograf, pedagog, prof. Wydziału Edukacji Muzycznej w Warszawie, autorka ponad 60 spektakli, inicjator i dyrektor artystyczny Międzynarodowych Warsztatów i Biennale Tańca Współczesnego oraz Międzynarodowego Festiwalu Teatru Tańca, juror polskich i międzynarodowych konkursów tańca, członek Międzynarodowej Rady Tańca (CID UNESCO), od 1988 roku dyrektor naczelny i artystyczny Polskiego Teatru Tańca – Baletu Poznańskiego.
Dwie takie same daty rozpoczęcia działalności twórczej – rok 1988 – dwóch wielkich osobowości w świecie tańca, Ewy Wycichowskiej i Victora Smirnova-Golovanova, choć działających na różnych biegunach: Golovanov – propagator tańca klasycznego, Wycichowska – twórca, dla którego taniec nie jest nigdy pustą formą, zawsze podporządkowany jakiejś myśli, jest nieustannym procesem odkrywania nowych przestrzeni, łamania barier, wykraczania poza stereotypy, przyzwyczajenia, standardy... Idea konfrontacji tych różnych biegunów w świecie tańca zdaje się fascynującą dla każdej osoby będącej uczestnikiem tego przedsięwzięcia.
Bożena Klimczak
Opera Wrocławska
ostatnia zmiana: 2011-02-15