23 stycznia 2009 (piątek)

Pamiętnik Z Powstania Warszawskiego

W przedstawieniu połączone zostały formy teatru rapsodycznego, teatru muzycznego teatru ruchu oraz plastycznego teatru animacji. Stopień zadań stawianych studentom jest bardzo złożony i wymaga od nich wykazania się różnorodnymi umiejętnościami.

Praca nad spektaklem ma charakter eksperymentalny. Jest próbą poszukiwań  w zakresie różnych technik aktorskich i scenicznych , próbą połączenia ich w  polifoniczną narrację teatralną.
Przygotowując  przedstawienie na podstawie PAMIĘTNIKA  Z  POWSTANIA WARSZAWSKIEGO staraliśmy  się stworzyć  mocną, pełną ekspresji  sceniczną wizję inspirowaną prozą Białoszewskiego.
        
Tematem przedstawienia jest tragedia walczącego miasta i  kolejne etapy jego agonii . Utwór Mirona Białoszewskiego  ma  formę  wstrząsającej relacji ukazującej koszmar  codziennej egzystencji  setek tysięcy ludzi uwięzionych  w burzonym, płonącym mieście.
        
Kronika 62 dni  powstańczej  Warszawy  nabiera  dziś dla nas metaforycznego znaczenia – zmienia  się w  opowieść o tragedii każdej wojny, każdego aktu ludobójstwa,  o okrucieństwie współczesnej historii  i cierpieniu niewinnych ludzi.
Sceny przedstawienia  układają się w ciąg obrazów o nienawiści , wojnie i przemocy, o agresji, aktach terroryzmu , o zastraszeniu, lęku i  rozpaczy  ludzi poddanych okrutnemu doświadczeniu wojny.

 Kolejne części spektaklu  ukazują różne sytuacje z życia cywilnej ludności niszczonego bestialsko miasta .

Wybitne walory prozy Mirona Białoszewskiego,  specyficzny tok narracji, urwane wypowiedzi, okaleczone formy zdań,  mnożone sylaby, wyrazy dźwiękonaśladowcze oddają grozę świata, który  „wypadł z normy” tak samo jak język, którym opowiadana jest historia skazanego na zagładę  miasta .

Muzyczność, rytmizacje, neologizmy, onomatopeje zawarte w tekście Mirona Białoszewskiego sprawiają, że ten materiał językowy staje się świetnym tworzywem do pełnej dramatyzmu interpretacji   słownej oraz muzycznej  .
     
Znakomite kompozycje Mateusza Pospieszalskiego w pełni  podkreślają  i ujawniają  dramatyczne i artystyczne walory tekstu Białoszewskiego 

Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. L. Solskiego w Krakowie
Filia we Wrocławiu


ostatnia zmiana: 2009-01-15
Komentarze
Polityka Prywatności