23 stycznia 2009 (piątek)
Pamiętnik Z Powstania Warszawskiego
W przedstawieniu połączone zostały formy teatru rapsodycznego, teatru muzycznego teatru ruchu oraz plastycznego teatru animacji. Stopień zadań stawianych studentom jest bardzo złożony i wymaga od nich wykazania się różnorodnymi umiejętnościami.
Praca nad spektaklem ma charakter eksperymentalny. Jest próbą poszukiwań w zakresie różnych technik aktorskich i scenicznych , próbą połączenia ich w polifoniczną narrację teatralną.
Przygotowując przedstawienie na podstawie PAMIĘTNIKA Z POWSTANIA WARSZAWSKIEGO staraliśmy się stworzyć mocną, pełną ekspresji sceniczną wizję inspirowaną prozą Białoszewskiego.
Tematem przedstawienia jest tragedia walczącego miasta i kolejne etapy jego agonii . Utwór Mirona Białoszewskiego ma formę wstrząsającej relacji ukazującej koszmar codziennej egzystencji setek tysięcy ludzi uwięzionych w burzonym, płonącym mieście.
Kronika 62 dni powstańczej Warszawy nabiera dziś dla nas metaforycznego znaczenia – zmienia się w opowieść o tragedii każdej wojny, każdego aktu ludobójstwa, o okrucieństwie współczesnej historii i cierpieniu niewinnych ludzi.
Sceny przedstawienia układają się w ciąg obrazów o nienawiści , wojnie i przemocy, o agresji, aktach terroryzmu , o zastraszeniu, lęku i rozpaczy ludzi poddanych okrutnemu doświadczeniu wojny.
Kolejne części spektaklu ukazują różne sytuacje z życia cywilnej ludności niszczonego bestialsko miasta .
Wybitne walory prozy Mirona Białoszewskiego, specyficzny tok narracji, urwane wypowiedzi, okaleczone formy zdań, mnożone sylaby, wyrazy dźwiękonaśladowcze oddają grozę świata, który „wypadł z normy” tak samo jak język, którym opowiadana jest historia skazanego na zagładę miasta .
Muzyczność, rytmizacje, neologizmy, onomatopeje zawarte w tekście Mirona Białoszewskiego sprawiają, że ten materiał językowy staje się świetnym tworzywem do pełnej dramatyzmu interpretacji słownej oraz muzycznej .
Znakomite kompozycje Mateusza Pospieszalskiego w pełni podkreślają i ujawniają dramatyczne i artystyczne walory tekstu Białoszewskiego
Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. L. Solskiego w Krakowie
Filia we Wrocławiu
ostatnia zmiana: 2009-01-15