
Koncert wykona Chór Filharmonii im. Witolda Lutosławskiego przygotowany przez Agnieszkę Franków – Żelazny.
Motety chóralne mistrzów XIX wieku:
- Brucknera nazywanego mistrzowskim budowniczym katedr dźwiękowych
- Mendelssohna łączącego tradycję żydowską w której wyrósł z wrażliwością muzyczną chrześcijańskiego mieszczaństwa doby Romantyzmu
Sakralna muzyka współczesnych kompozytorów:
- Sisaska estońskiego kompozytora inspirowanego przez astronomię (w oparciu o trajektorie planet Układu Słonecznego stworzył „skalę planetową” – modus oparty o dźwięki: cis, d, fis, gis i a) oraz orientalną kulturę Japonii (w „Benedictio” wykorzystuje pentatoniczną skalę zwaną Kumayoshi)
- Jasińskiego polskiego kompozytora średniego pokolenia, dla którego źródłem inspiracji jest liturgia katolicka
- Łukaszewskiego młodego polskiego kompozytora koncentrującego się na muzyce sakralnej i kameralnej; nagrania jego dzieł wielokrotnie były nominowane do nagrody Fryderyka (otrzymał tę nagrodę w 1999 roku)
- Lauridsena amerykańskiego kompozytora, którego motet „O Nata Lux” stanowiący fragment dzieła „Lux aeterna” inspirowany jest XIII-wieczną szkołą Notre Dame i... „Ein deutsches Requiem” Brahmsa
Pieśni chóralne wielkich polskich kompozytorów:
- Szymanowskiego w bezpośredni sposób wykorzystujące muzykę ludową i ukazujące piękno muzyki puszczańskiej
- Paderewskiego skomponowane do wierszy Mickiewicza
Program:
1. A. Bruckner – Locus iste
2. A. Bruckner – Os justi
3. F. Mendelssohn-Bartholdy – Richte
4. U. Sisask – Benedictio
5. M. Jasiński – Alleluja
6. P. Łukaszewski – Crucem tuam adoramus Domine
7. M. Lauridsen – O nata lux
8. K. Szymanowski – Pieśni Kurpiowskie (wybór)
9. I.J. Paderewski – Pieśni op. 18 nr 21 (wybór)
Muzykom i organizatorom koncertu przyświeca szczytny cel jakim jest odbudowa organów które doszczętnie spłonęły podczas pożaru kościoła 9 czerwca 1976 r.
W 1750-1761 Michael i Benjamin Engler, a następnie Gottlieb Ziegler zbudowali w kościele wielkie organy, po kilku remontach i przebudowach (ostatnia w 1939-1941) posiadające 91 głosów (zniszczone w pożarze w 1976. Inne, mniejsze organy z 1718, zbudowane przez Adama Horatio Caspariniego, znajdują się obecnie w Auli Muzycznej Uniwerytetu
Projekt budowy następcy instrumentu Michaela Englera został przygotowany przez Bogdana Andrzeja Tabisza – organistę tejże bazyliki.