10 grudnia 2006 (niedziela), godz. 18:00
(Archiwum)

Koncert Chóralny

Koncert wykona Chór Filharmonii im. Witolda Lutosławskiego przygotowany przez Agnieszkę Franków – Żelazny.

Motety chóralne mistrzów XIX wieku:

-     Brucknera nazywanego mistrzowskim budowniczym katedr dźwiękowych

-     Mendelssohna łączącego tradycję żydowską w której wyrósł z wrażliwością muzyczną chrześcijańskiego mieszczaństwa doby Romantyzmu

Sakralna muzyka współczesnych kompozytorów:

-     Sisaska estońskiego kompozytora inspirowanego przez astronomię (w oparciu o trajektorie planet Układu Słonecznego stworzył „skalę planetową” – modus oparty o dźwięki: cis, d, fis, gis i a) oraz orientalną kulturę Japonii (w „Benedictio” wykorzystuje pentatoniczną skalę zwaną Kumayoshi)

-     Jasińskiego polskiego kompozytora średniego pokolenia, dla którego źródłem inspiracji jest liturgia katolicka

-     Łukaszewskiego młodego polskiego kompozytora koncentrującego się na muzyce sakralnej i kameralnej; nagrania jego dzieł wielokrotnie były nominowane do nagrody Fryderyka (otrzymał tę nagrodę w 1999 roku)

-     Lauridsena amerykańskiego kompozytora, którego motet „O Nata Lux” stanowiący fragment dzieła „Lux aeterna” inspirowany jest XIII-wieczną szkołą Notre Dame i... „Ein deutsches Requiem” Brahmsa

Pieśni chóralne wielkich polskich kompozytorów:

-     Szymanowskiego w bezpośredni sposób wykorzystujące muzykę ludową i ukazujące piękno muzyki puszczańskiej

-     Paderewskiego skomponowane do wierszy Mickiewicza

 

Program:

1.    A. Bruckner – Locus iste

2.    A. Bruckner – Os justi

3.    F. Mendelssohn-Bartholdy – Richte mich, Gott op. 78 nr 2

4.    U. Sisask – Benedictio

5.    M. Jasiński – Alleluja

6.    P. Łukaszewski – Crucem tuam adoramus Domine

7.    M. Lauridsen – O nata lux

8.    K. Szymanowski – Pieśni Kurpiowskie (wybór)

9.    I.J. Paderewski – Pieśni op. 18 nr 21 (wybór)

 

Muzykom i organizatorom koncertu przyświeca szczytny cel jakim jest odbudowa organów które doszczętnie spłonęły podczas pożaru kościoła     9 czerwca 1976 r.

 

W 1750-1761 Michael i Benjamin Engler, a następnie Gottlieb Ziegler zbudowali w kościele wielkie organy, po kilku remontach i przebudowach (ostatnia w 1939-1941) posiadające 91 głosów (zniszczone w pożarze w 1976. Inne, mniejsze organy z 1718, zbudowane przez Adama Horatio Caspariniego, znajdują się obecnie w Auli Muzycznej Uniwerytetu Wrocławskiego.

 

Projekt budowy następcy instrumentu Michaela Englera został przygotowany przez Bogdana Andrzeja Tabisza – organistę tejże bazyliki.

 


ostatnia aktualizacja: 2006-12-05
« powrót
Komentarze
Polityka Prywatności