1-14.07.2015

Design przeciwko mowie nienawiści

Wszystko zostało zaprojektowane – jak mawiał Brian Reed – ale niewiele rzeczy zostało zaprojektowanych dobrze. Studenci Instytutu Grafiki Uniwersytetu SWPS Wrocław zmierzyli się z wyzwaniem miedzy innymi zaprojektowania skutecznej kampanii na rzecz tolerancji czy rozwiązań ułatwiających osobom starszym poruszanie się w świecie nowych technologii. Wystawa prac „Zmiana przez design vol. 4” będzie dostępna od 1 lipca dla wszystkich odwiedzających Wrocławski rynek przy ul. Świdnickiej. Wstęp wolny.

Ideą kolejnej odsłony projektu "Zmiana przez design" jest pokazanie, w jaki sposób można realnie wpływać na zmiany dzięki zaprojektowaniu odpowiednich rozwiązań w zakresie komunikacji społecznej. Studenci grafiki Uniwersytetu SWPS szukali problemów, z którymi mogli się zmierzyć. Za jedną z bardziej niepokojących kwestii uznali nietolerancję i dyskryminację.

Wśród prezentowanych na wystawie prac znajduje się projekt kampanii, której celem jest zwalczanie obojętności i uwrażliwienie tolerancyjnej części społeczeństwa na mowę nienawiści. Uświadomienie skali problemu może zmotywować odbiorców do podjęcia działań na rzecz zminimalizowania zjawiska lub przynajmniej sprowokuje do komunikacji na temat zachowań dyskryminacyjnych. Społeczeństwo nauczyło się już nie zauważać mowy nienawiści. Dlatego autorzy postanowili przykuć uwagę i skłonić do refleksji przenosząc ją w miejsca, które są jej obce, czyli nośniki reklamowe.

Autorzy chcą uświadomić problem manifestowania niechęci wobec innych. Znaczna część społeczeństwa odbiera inność jako czynnik wrogi, zagrażający bezpieczeństwu. Studenci zwracają również uwagę, że od uprzedzeń i machinalnej kategoryzacji nie są wolne żadne środowiska, nawet korporacje deklarujące wysoką kulturę organizacyjną. Na gruncie zawodowym na podstawie samego wyglądu jesteśmy gotowi przypisać współpracownikom konkretne cechy osobowościowe i intelektualne.

Jeden z prezentowanych na wystawie projektów ma na celu postawienie odbiorcy w miejscu osoby prześladowanej. Autorzy próbują zmienić perspektywę poprzez plakat-lustro, na którym znajdują się sylwetki postaci charakterystycznych dla danych grup rasowych i kulturowych. W miejscu twarzy, oczu znajduje się folia lustrzana. Analogicznie działa stworzona przez studentów aplikacja mobilna typu facewarp. Po załadowaniu zdjęcia użytkownika ulega ono przekształceniu i nabiera rysy postaci o innej narodowości np. osoby czarnoskórej. Następnie pojawiają się przy nim wyzwiska i obraźliwe określenie skierowane do użytkownika. Celem prac jest zobaczenie siebie jako postaci, która pada ofiarą prześladowań i mowy nienawiści.

Design thinking może służyć także usprawnieniu procesów komunikacyjnych. Wiele procesów administracyjnych można obecnie przeprowadzić drogą online. Służy do tego portal epuap.gov.pl, który jest elektroniczną platformą usług administracji publicznej. Studenci postanowili zaprojektować ten serwis inaczej, aby lepiej dostosować go do potrzeb realnych użytkowników.

Rozwiązania, które opracowali studenci, często bardzo proste i intuicyjne, są mocno przemyślane i dopracowane. Począwszy od płaskich infografik w prosty sposób wizualizujących złożone procesy, przez projekty zapewniające kompleksowe usługi, po realizacje opierające się o długofalowe zmiany postaw społecznych.

- Design to pojęcie, którego nie można zamknąć w sztywne ramy paradygmatu, czy praktyki rynkowej. To perspektywa, w której podstawowym algorytmem myślenia i działania jest sprawne rozwiązywanie problemów w odniesieniu do użytkownika - mówi Mariusz Wszołek z Instytut Grafiki Uniwersytetu SWPS - Naszych studentów przede wszystkim staramy się zabrać w podróż, w której po pierwsze potrafią krytycznie i analitycznie patrzeć na zastaną rzeczywistość, po drugie posiadają umiejętność naukowej syntezy, którą mogą wykorzystać do rozwijania kreatywnej postawy wobec otaczającego ich świata - wyjaśnia.

Więcej informacji jest dostępnych na stronie www.grafika.swps.pl.

Uniwersytet SWPS to nowoczesna uczelnia oparta na trwałych wartościach. Silną pozycję zawdzięcza połączeniu wysokiej jakości dydaktyki z badaniami naukowymi spełniającymi światowe standardy. Uczelnia oferuje praktyczne programy studiów z psychologii, prawa, socjologii czy kulturoznawstwa dostosowane do wymagań zmiennego rynku pracy w pięciu miastach: Warszawie, Wrocławiu, Sopocie, Poznaniu i Katowicach. Obecnie Uniwersytet SWPS kształci ponad 15 tys. studentów. Uczelnia posiada uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora w dyscyplinach: psychologia (w Warszawie i Wrocławiu), kulturoznawstwo, socjologia, prawo i literaturoznawstwo oraz doktora habilitowanego w dyscyplinach psychologia (w Warszawie i Wrocławiu) i kulturoznawstwo.

Tradycją Uczelni są cykle otwartych wydarzeń naukowych, popularnonaukowych i kulturalnych. Częstymi gośćmi uczelni są światowej sławy naukowcy, znani artyści i przedstawiciele świata mediów. Jako jeden z najlepszych ośrodków psychologicznych w kraju, Uniwersytet SWPS popularyzuje wiedzę psychologiczną realizując projekt Strefa Psyche (www.strefapsyche.swps.pl) i Strefa Rodzica (www.strefarodzica.swps.pl) oraz wspiera młodzież prowadząc w liceach na terenie całego kraju bezpłatne warsztaty psychologiczne, seksuologiczne i ogólnorozwojowe Strefa Młodzieży (www.strefamlodziezy.pl).

Wydział Zamiejscowy Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu jest najlepszą jednostką naukową w grupie nauk społecznych w Polsce (zgodnie z oceną parametryczną dokonaną w 2013 r. przez MNiSW). W jego strukturach działa Centrum Badań nad Zachowaniami Ekonomicznymi. Wydział prowadzi studia na kierunkach: psychologia, psychologia dla magistrów i licencjatów, dziennikarstwo i komunikacja społeczna, grafika oraz kilkanaście kierunków studiów podyplomowych. Powstał w 2004 r. Jego dziekanem jest prof. dr hab. Tomasz Zaleśkiewicz.


data ostatniej modyfikacji: 2015-07-01 12:21:51
Komentarze
 
Polityka Prywatności