2015-05-23

NADZWYCZAJNA GALA OPEROWA VIOLETA URMANA GWIAZDY NOWOJORSKIEJ METROPOLITAN OPERA NA SCENIE OPERY WROCŁAWSKIEJ

23 maja na jedynym koncercie w Polsce wystąpi Violeta Urmana, światowej sławy mezzosopranistka litewskiego pochodzenia, gwiazda nowojorskiej Metropolitan Opera.

Na scenie Opery Wrocławskiej artystka wykona lubiane przez publiczność słynne arie operowe, m.in. Da, chas nastal z opery Dziewica Orleańska, Mon cœur s'ouvre à ta voix z opery Samson i Dalila, Acerba voluttà z opery Adriana Lecouvreur, Voi lo sapete, o mamma z opery Rycerskość wieśniacza. Orkiestrę Opery Wrocławskiej poprowadzi Massimo Zanetti.

Program koncertu:

Piotr Czajkowski

Walc kwiatów z baletu Dziadek do orzechów

Orkiestra Opery Wrocławskiej

Piotr Czajkowski

Aria Da, chas nastal z opery Dziewica Orleańska

Camille Saint-Saëns

Bachanalia z opery Samson i Dalila

Orkiestra Opery Wrocławskiej

Camille Saint-Saëns

Aria Samson, recherchant ma présence z opery Samson i Dalila

Aria Mon cœur s'ouvre à ta voix z opery Samson i Dalila

Giacomo Puccini

Intermezzo z opery Manon Lescaut

Orkiestra Opery Wrocławskiej

Francesco Cilea

Aria Acerba voluttà z opery Adriana Lecouvreur

---PRZERWA----

Giuseppe Verdi

Aria Nel giardin dell bello z opery Don Carlos

Giuseppe Verdi

Sinfonia z opery Nabucco

Orkiestra Opery Wrocławskiej

Giuseppe Verdi

Aria Condotta ell'era in ceppi z opery Trubadur

Pietro Mascagni

Intermezzo z opery Rycerskość wieśniacza

Orkiestra Opery Wrocławskiej

Pietro Mascagni

Aria Voi lo sapete, o mamma z opery Rycerskość wieśniacza

Giuseppe Verdi

Sinfonia z opery Moc przeznaczenia

Orkiestra Opery Wrocławskiej

Giuseppe Verdi

Aria O don fatale z opery Don Carlos


VIOLETA URMANA

MEZZOSOPRAN

Violeta Urmana, mezzosopranistka litewskiego pochodzenia, jest jedną z najbardziej rozchwytywanych wykonawczyń niemieckiego i włoskiego repertuaru operowego.

Już na początku kariery zbudowała międzynarodową pozycję, kreując dwie entuzjastycznie przyjęte role: Kundry w Parsifalu i Eboli w Don Carlosie.

W ostatnich latach śpiewaczka wykonywała partie: Amelii w Balu maskowym, Elżbiety w Don Carlosie, Leonory w Mocy przeznaczenia, Lady Makbet w Makbecie, Odabellii w Attylii, Brunhildy w Zygfrydzie, Zyglindy w Walkirii oraz tytułowe role w Aidzie, Giocondzie, Medei, Tosce, Normie, Ifigenii na Taurydzie, Ariadnie na Naksos oraz Tristanie i Izoldzie.

Violeta Urmana regularnie gości na deskach wiodących teatrów operowych świata: Metropolitan Opera w Nowym Jorku, Teatro Real w Madrycie, Gran Teatre del Liceu w Barcelonie, Opéra National w Paryżu, Deutsche Oper w Berlinie, Wiener Staatsoper w Wiedniu, Teatro alla Scala w Mediolanie, The Royal Opera House Covent Garden w Londynie. Występuje również na festiwalach w Bayreuth, Salzburgu, Aix-en-Provence, Edynburgu i na koncertach promenadowych BBC Proms.

Artystka współpracuje z wybitnymi dyrygentami m. in. Claudio Abbado, Daniel Barenboim, Bertrand de Billy, Pierre Boulez, Semyon Bychkov, Riccardo Chailly, James Conlon, Marek Janowski, James Levine, Jesús López Cobos, Fabio Luisi, Zubin Mehta, Riccardo Muti, Sir Simon Rattle, Donald Runnicles, Esa-Pekka Salonen, Franz Welser-Möst i Christian Thielemann.

W najbliższych sezonach śpiewaczka wystąpi w rolach: Amneris w Aidzie w Nowym Jorku i Wiedniu, Santuzzy w Rycerskości wieśniaczej w Nowym Jorku oraz Kundry w Parsifalu w Wiedniu.

Violeta Urmana jest także cenioną śpiewaczką koncertową. Wykonywała muzykę m.in. Mahlera, R. Straussa, Schönberga, Berlioza, Wagnera i Verdiego w najsłynniejszych salach koncertowych Europy, Ameryki i Japonii.

Przebieg jej kariery dokumentują liczne albumy CD i DVD: Gioconda, Trubadur, Oberto, Bal maskowy, Aida, Moc przeznaczenia, Makbet, Don Carlos, Andrea Chénier, Parsifal, Rycerskość wieśniacza, Requiem Verdiego, Pieśń o ziemi i Rückert-Lieder Mahlera, Maeterlinck-Lieder Zemlinskiego, Śmierć Kleopatry Berlioza, Zamek Sinobrodego Bartóka, Słowik Strawińskiego, pieśni Ryszarda Straussa, Berga i Liszta, album Puccini ritrovato. Artystka wcieliła się także w rolę Kundry w filmie Tony'ego Palmera pt. Poszukiwania Świętego Graala.

Violeta Urmana została uhonorowana wieloma nagrodami i odznaczeniami, m. in. prestiżową nagrodą The Royal Philharmonic Society Award w Londynie i tytułem Österreichische Kammersängerin w Wiedniu. Litwa, przyznała jej najważniejsze odznaczenie państwowe: Order III klasy Wielkiego Księcia Giedymina. Litewska Akademia Muzyki i Teatru w Wilnie ostatnio nadała artystce tytuł doktora honoris causa.

W 2014 r. śpiewaczka otrzymała odznaczenie Commendatore dell'Ordine della Stella d'Italia (Order Gwiazdy Włoch) z rąk Giorgia Napolitano, prezydenta Włoch.



MASSIMO ZANETTI

DYRYGENT

Dyrygent filharmoniczny i operowy, zdobył szczególne uznanie jako ekspert od dziewiętnastowiecznego repertuaru włoskiego. Obecny jest na scenach wiodących teatrów operowych na całym świecie.

Występował jako gościnny dyrygent m.in. w Staatsoper w Berlinie, Bayerische Staatsoper w Monachium, Semperoper z Dreźnie, Opernhaus w Zurychu, Staatsoper w Hamburgu, Lyric Opera w Chicago, San Francisco Opera, Royal Opera House (Covent Garden) w Londynie, Opéra de Paris (Bastille), Royal Swedish Opera, Opera Australia - Sydney Opera House, Teatro alla Scala w Mediolanie, Teatro del Maggio Musicale Fiorentino we Florencji, Teatro dell'Opera w Rzymie, Teatro Comunale w Bolonii i Teatro Regio w Turynie. W latach 1999‑2002 sprawował funkcję dyrektora muzycznego belgijskiej Vlaamse Opera, kierując wykonaniami wielu znakomicie przyjętych spektakli, np. Salome czy Peleasa i Melisandy.

W ciągu ostatnich dziesięciu lat Zanetti współpracował regularnie z Semperoper w Dreźnie, gdzie poprowadził nowe inscenizacje m.in. Otella, Carmen, Wesela Figara czy Normy. Ze Staatskapelle Dresden wykonał wiele koncertów symfonicznych.

Jest blisko związany z Staatskapelle Berlin i regularnie gości w berlińskiej Staatsoper, gdzie zadebiutował w 2002 r., prowadząc Normę. W Berlinie prowadził wiele spektakli operowych, m.in. Włoszkę w Algierze, Carmen, Cyganerię, Napój miłosny, Traviatę iDon Carlosa.

Utrzymuje również bliskie więzi artystyczne z Opernhaus w Zurychu, z którą pracuje od 2008 r. Ostatnio pracował tam nad Luizą Miller oraz wznowieniami Dziewczyny ze Złotego Zachodu, Anny Boleny, Turandot, Otella i Cyganerii.

W 2007 r. po raz pierwszy wystąpił w Bayerische Staatsoper jako dyrygent inscenizacji Luizy Miller (reż. Klaus Guth). Dyrygował tam wielokrotnie, prowadząc m.in. Traviatę i Makbeta. Brał także udział w Festiwalu Verdiowskim organizowanym przez Teatro Regio di Parma, gdzie prowadził Rigoletto (2008), Toskę (2009) i premierowe realizacje Nieszporów sycylijskich (2010) oraz Balu maskowego (2013).

Jako dyrygent symfoniczny Zanetti współpracował z następującymi orkiestrami: Česká Filharmonie, Weimar Staatskapelle, Konzerthausorchester Berlin, Bamberger Symphoniker, Stuttgart Radio Symphony, NDR Symphony Orchestra Hamburg, City of Birmingham Symphony i Hallé Orchestra, New Zealand Symphony, NHK Symphony Tokyo, National Symphony Orchestra of Taiwan, Nagoya Symphony Orchestra, Orchestre Philharmonique de Radio France, Finnish Radio Symphony Orchestra i Swedish Radio Symphony Orchestra.

W minionym sezonie artystycznym zadebiutował w Teatro Colón w Buenos Aires w nowej produkcji Otella z udziałem José Cury oraz poprowadził dwa przedstawienia Simona Boccanegry w sali koncertowej Vienna Konzerthaus z orkiestrą Wiener Symphoniker i Thomasem Hampsonem w roli tytułowej. Dyrygował gościnnie w China Philharmonic i Guangzhou Symphony Orchestra.

W 2014/15 pojawił się w Teatro alla Scala (Carmen i Cyrulik sewilski), we wznowieniu Don Giovanniego w Staatsoper w Berlinie (reż. Claus Guth), premierę Cyganerii w Deutsches Nationaltheater w Weimarze, realizacje Don Carlosa i Madame Butterfly w Bilbao, I due Foscari i Simona Boccanegry w Liceu Opera w Barcelonie oraz Luizy Miller w L'Opéra Royale de Liége Wallonie.

Artysta będzie także kontynuował swoją współpracę z orkiestrami China Philharmonic i Guangzhou Symphony Orchestra, Weimar Staatskapelle i Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej.

Nagrania Massimo Zanettiego: płytę CD z operą Saül Flavia Testiego oraz albumy DVD z realizacjami Rigoletta oraz Nieszporów sycylijskich z Teatro Regio di Parma.


data ostatniej modyfikacji: 2015-04-29 14:26:14
Komentarze
 
Polityka Prywatności